Tip voor liefhebbers vintage zakhorloges (commemorative watches)

Gisteren met mijn kinderen een bezoekje gebracht aan het Louwman automuseum te Den Haag. Zeer de moeite waard en wat een respect voor Evert Louwman (de Nederlandse importeur van Lexus, Toyota en Suzuki) en zijn familie voor het delen van zo’n grote privéverzameling met autoliefhebbers.

Veel wagens zijn in rijdende conditie tentoongesteld en er zitten werkelijk juweeltjes bij. Heel veel jeugdherinneringen kwamen boven en natuurlijk prachtig spul van Toyota zelf:

Toyota 2000GT uit '68

Naast auto’s zelf zijn er meerdere (motor)fietsen te zien.

lol, de Zundapp KS80; ik had vroeger zelf de KS50

Ook de Baja Buggy uit de jaren '70 van mede horlogeliefhebber Steve McQueen is te bewonderen:

1971 ‘Baja Boot’

En via de ‘King of Cool’ kom ik dan op de werkelijke reden van dit draadje. Want naast auto’s en ander rijdend materieel is er veel aandacht voor andere aan auto’s gerelateerde zaken zoals kunst, porselein, koperwerk, strips, miniaturen, spelletjes etc etc… en zakhorloges!

Op meerdere plekken kwam ik ze tegen. Aangezien ik er zelf niet zoveel mee heb en er zeker geen verstand van heb, kan ik er niet zoveel zinvols over vertellen anders dan dat het gaat om “kunst in de broekzak” (commemorative watches) :slight_smile:.

Ben je in de buurt dan is het zeker een aanrader!

4 likes

Vorige jaar op een lange afstand wandeling overvallen door de :cloud_lightning::cloud_rain::umbrella: dus ergens schuilplaats gezocht, en toen stonden we voor dit :oncoming_taxi::minibus::bus::oncoming_police_car::train2: museum, en het was meteen :heart_eyes: op eerste gezicht :upside_down: het was onvergetelijke :gift:

Groeten Iwan :motorcycle:

2 likes

Een van de mooiste Toyota’s ooit! :heart_eyes:

2 likes

Ik ben er jaren geleden geweest (twee keer zelfs, en maar bij mn ouders zeuren of we nog een keer konden gaan :joy:) nog voor de verhuizing naar Den Haag, ze zaten toen Raamsdonksveer. Mn ogen uitgekeken, een van de leukste musea in Nederland. Ik vond vooral de twee jaren 30 Bugatti’s prachtig, de type 50T en de type 55. Was nog voordat ik intresse had in klokjes dus daar helemaal niet op gelet.

2 likes

Ik ben ook nog ooit in Raamsdonkveer geweest. Prachtig museum! Is er veel veranderd sinds de verhuizing en dus de moeite om nog een keer te gaan?

1 like

Absoluut, alleen het gebouw is al de moeite waard.