Ik heb een Seiko Sportura SLQ007 in bezit.
De seconde wijzer ging stappen van twee seconden maken als teken dat het einde van de accu genaderd was.
Het bleek dat de accu, de Panasonic MT616, niet meer te krijgen is.
Ik vond een geweldenaar die beweerde er een andere accu in te kunnen ombouwen.
De klemmen moesten van de oude cel gehaald woorden en op de nieuwe cel gemonteerd worden,
ook was een kleine adapter nodig.
Het was niet makkelijk maar de horlogemaker is het toch gelukt om deze
nieuwe accu te plaatsen en het horloge loopt al weer tijden naar behoren.
Het schijnt erg veel werk te zijn dus goedkoop was het niet namelijk
395,= maar alle gedemonteerde onderdelen, band en kast zijn grondig
gereinigd en het uurwerk heeft nieuwe olie gekregen.
Volgens mij is dit een prima alternatief voor het versturen van het horloge naar Japan wat erg veel tijd in beslag neemt en zeker twee keer zoveel kost.
Dus als iemand anders hier tegenaan loopt laat maar weten!
Leuke tip weer van je, thx
Zelfde wizard als bij de lemon vermoed ik ?
Klinkt interessant, ik vermoed dat bij deze chronografen veel gedemonteerd moet worden en dat verklaart wel het Seiko standpunt…
Waarschijnlijk zou de mijne dit ook evt kunnen ondergaan ?!?
Op ali zijn die batterijen nog volop verkrijgbaar vanaf 13.22 per stuk. Hoe de levensduur daarvan is, geen flauw idee. Maar als de sportura je serie is, kun je daar ook meerdere bestellen toch?
Ik ben wel blij met de tip, dan ga ik dus niet meer zoeken voor een sportura
Aan de ene kant zijn de goeie batterijen lastig tot niet te krijgen wat een ombouw van 395 euro op zou leveren.
Aan de andere kant zijn de kwalitatief mindere batterijen nog wel te krijgen, maar inderdaad met een verhoogde kans op lekkages.
Hoe je het ook wend of keert, als je nog niet een sportura hebt, is het niet meer de moeite om er naar te zoeken.
Ik had hem nog wel op mijn lijstje staan, maar heb hem er toch maar af gekrast.
Er zijn zoveel verschillende modellen Sportura’s gemaakt. Ik weet niet of de latere modellen een makkelijk te vervangen oplaadbaar batterijtje hebben.
Ik vind ze wel stuk voor stuk, heel mooi.
Deze oudere modellen zijn waarschijnlijk wel problematisch.