Tip voor wie een horlogeband met schroefjes heeft

Mischien al bekend maar als je een horlogeband hebt waarvan de schakels met schroefpinnetjes op maat gemaakt wordt doe dan een beetje Lock Bond op de schroefdraad voordat je de schroef vastzet. Dit voorkomt dat de schroef door beweging zichzelf uit de band kan werken. Een klein druppeltje is voldoende.
Je kunt dat spul vaak kopen bij de automaterialen handel. Een flesje kost rond een tientje. Een koopje als je bedenkt wat er kan gebeuren als je band losschiet.

Voorbeeld :

Bij Prometheus en andere merken wordt dit standaard gedaan. Hierdoor wordt verwisselen niet altijd een makkelijke klus.

Doordat je zoveel kracht moet zetten, is uitschieten een risico.

Even verwarmen met een haardroger (hoe spel je fohn, phone, feun) kan dan helpen.
Met als risico dat het horloge weer zo heet wordt dan andere zaken loslaten.

Kortom, bezint eer ge begint. Een horloge verliezen of beschadigen is dan natuurlijk de andere kant.

Bij mijn stalen Sinn band werd ook netjes een flesje Loctite geleverd.
Allemaal leuk en aardig, maar ik heb immens veel kracht moeten zetten om hem los te krijgen. Ik check misschien eens in de maand of alles nog helemaal vast zit, heb ik geen loctite voor nodig :wink: Laat ook nog eens vieze plekken op de schroeven achter.

Offtopic:
Het is een föhn, Hans (tu)

Dan hebben ze je de verkeerde Locktite geleverd. Locktite heeft zo’n 5 0f 6 soorten die na uitharding in de schroefdraad onderling verschillen in houdkracht. De vloeistoffen zijn verschillend gekleurd van geel via rood naar blauw/paars. Rood komt het meeste voor. Als je het metaal verwarmt wordt het plastic zachter en kan je makkelijker losdraaien.

Ik heb een blauw flesje gekregen.

Dat is pech want met blauwe Locktite behandelde schroefdraad kan niet worden hergebruikt omdat het restproduct te bros geworden is. Met oranje L. behandelde schroeven kunnen enkele malen worden in- en uitgedraaid omdat die stof vrij week blijft. De houdkracht is natuurlijk wel veel kleiner.