Hallo Allemaal,
Met de vakantie in het vooruitzicht stel ik nu maar eens de vraag die me al lang bezighoudt, nl waar (ter wereld) je het gunstigst je droomhorloge koopt?
Een voorbeeld: een vriend van me kocht zijn Omega Seamaster Coax op het vliegveld in Kuala Lumpur (bij de AD) zomaar €1300 goedkoper dan ie hier was.
Ander voorbeeld: tijdje terug kon ik op Curacao, na een beetje duwen en trekken met de lokale Omegadealer (Klein zwitserland) voor net geen 3 mille een Planet Ocean Chrono (zwart, stalen band) met extra band met Omegaclip aanschaffen. Heb ik helaas niet gedaan (stom, ik weet het) maar je begrijpt mijn punt. Zomaar ruim 2 mille goedkoper.
Nu de vraag: wie heeft ervaring met deze materie. Ik stel me zo voor dat in Azie (Singapur, Hong Kong, etc) het misschien nog wel gunstiger kan, en met deze wetenschap heb je dan (1) een van je droomhorloges, en (2) een gratis vakantie!!
Zo wordt de aankoop van je nwe klok iets bijzonders, en dat was toch precies de bedoeling?!
Nb. Dealers dichterbij met knappe kortingen zijn natuurlijk ook welkom! (in mijn geval gaat het om de Omega PO seamaster chrono)
Martin
Goh, en dan kom je bij de douane en mag je alsnog aftikken, als je pech hebt…
Ander puntje: ze moeten wel toevallig ff het model hebben dat je graag wilt hebben.
In Samnaun (zwitserland) koop je belastingvrij, dus sowieso 20% off. Veel voorraad. Over de prijs is nog wel te praten. Wel even de grens over ‘smokkelen’. Wij zijn er vaak geweest, maar nog nooit gecontroleerd. Kan je ook gelijk een mooie fles cognac tax free meenemen…
Hoi Martin,
Wereldwijd liggen de adviesprijzen van de ‘grote’ merken behoorlijk gelijk. Er zijn drie variabelen die het onderscheid kunnen maken:
- De korting die de individuele dealer wil en kan geven.
- De lokale belasting (BTW) die je als toerist kunt terugvorderen als je buiten de EU koopt.
- Koersverhouding tussen de lokale munteenheid en de EURO.
Let wel; een horloge buiten de EU gekocht moet je officieel ‘invoeren’. Dus alsnog 19% BTW afdragen, en nog een stukje douanekosten e.d. Als je pech hebt, en je vergeet dit, dan kan er nog een boete overheen komen dacht ik.
De koersverhouding kan wel interessant zijn. (bijvoorbeeld de engelse Pond vs. de EURO) Echter, je ziet dat de grote merken hun adviesprijzen in het land met een zwakke koersverhouding al snel aan gaan passen. (lees extra verhogen)
Tenslotte de korting bij de individuele dealer; wellicht zal een juwelier uit een exotisch land genoegen nemen met een lagere winstmarge, en derhalve een hogere korting aan de consument geven dan een juwelier in de EU.
Het uiteindelijke voordeel zal dus afhangen van deze factoren. Als alle factoren meezitten, dan kun je heel gunstig in buitenland kopen, maar vaak valt het voordeel best wel tegen.
Zo heb ik eens in Dubai geprobeerd een nieuwe Rolex te kopen, maar al met al was dit niet voordeliger dan kopen in Nederland.
Groeten,
Hans Mennink
Joostdej Schreef:
In Samnaun (zwitserland) koop je belastingvrij,
dus sowieso 20% off. Veel voorraad. Over de prijs
is nog wel te praten. Wel even de grens over
’smokkelen’. Wij zijn er vaak geweest, maar nog
nooit gecontroleerd. Kan je ook gelijk een mooie
fles cognac tax free meenemen…
Ben er in maart (weer) geweest. En gecontroleerd.
Vriendje van me had een Seiko gekocht, die was onder de toegestane waarde, dus geen probleem. (Ik droeg een 6105 Seiko :D)
Het jaar daarvoor kocht er iemand uit onze groep een IWC…
Need I say more?
Overigens: ik heb vaker controles gezien op de terugweg, dus ik zou er maar rekening mee houden!
Leuk idee, maar als het misgaat betaal je 2 X de belasting: 1x is de boete, 1x is de belasting. Dus dan zit je op 20% méér.
Even een vraagje tussendoor:
van de zomer wil ik een paar dagen naar Zwitserland met de auto. Ik ben niet van plan er een horloge te kopen! Maar ik heb volgens mij weleens gelezen dat als je toch een (Zwitsers) horloge om je pols hebt ze moeilijk kunnen doen bij de grens.
Geld dit alleen voor vliegtuig-reizigers die doo rde douane moeten, of is het zoiezo niet verstandig met een Zwitsers horloge daarheen te gaan, ivm gezeur. Of heb je als automobilist daar weinig last tot geen last van?
Als het evident geen nieuw horloge is, dan loopt het eigenlijk afaik altijd wel los.
Je moet niet met een nagelnieuwe blinkende Patek Philippe grande complication om de pols, met de dozen op de achterbank, Zwitserland willen verlaten…
Het is een horloge van enkele maanden oud, nieuw gekocht in de winkel hier in NL. Misschien verstandiger om een kopie van de factuur mee te nemen in m’n koffer. 
Uitvoeren uit een land is gewoonlijk nooit een probleem, invoeren is het probleem. Landen die binnen de EU vallen zijn invoerrechten-vrij voor ons. BTW betaal je in het land van je keuze: aankoopland of Nederland, maar meestal is het handig om gewoon inclusief BTW af te rekenen en het verschil gewoon te accepteren. Engeland is een mooi voorbeeld van andersom: de btw is er 15% en boeken en tijdschriften zijn er btw-vrij.
En ja, dat is idd wel handig om de aankoopbon (of een kopie) bij de hand te hebben. Ook een idee: maak een scan, stuur die naar een hotmailadres dat je aanmaakt en als je gevraagd wordt de aankoop van je horloge te bewijzen, kun je het zo laten zien - hoef je ook niets mee te nemen. (Overigens is een scan ook wel handig voor je paspoort en rijbewijs.) De douane (lees: de belastingdienst) kent een zg. omgekeerde bewijslast: jij moet je gelijk bewijzen, niet de belastingdienst.
Bij sieraden die je in het buitenland koopt, is het nog een stuk lastiger: op goud bijvoorbeeld zit een (NL) merk. De douane kan je vragen om je ring af te doen en om 'm vervolgens te controleren op het merk! Dus als je jaaaaren geleden in een vaag land bent getrouwd en ringen hebt gekocht, kun je zomaar aan het einde van je volgende vakantie gesommeerd worden om bij te betalen omdat er geen Nederlands goudmerk in staat…
In het verleden is het wel gebeurd dat mensen iets moois kochten in het buitenland het het doosje in de koffer meenamen. Bij het openmaken van de koffer is het dan bingo! Daarom zijn er handige figuren die de verkoper vragen het lege doosje met de papieren een paar weken later op te sturen.
Menno