Tips gevraagd: werkwijze bij verkoop buiten HF

Hoi, ik ben op zoek naar tips en ervaringen bij het verkopen van een horloge buiten HF.

Kopen en verkopen op HF vind ik ideaal. Er is een goede basis voor vertrouwen, doorgaans schappelijke prijzen, binnen NL (en België), gewoon bankoverschrijving en verzekerd verzenden of persoonlijk overhandigen. En ik ‘gun’ het een ander ook graag en vind het leuk als een horloge binnen het forum blijft. Maar als de verkoop hier op HF niet tot stand komt (geen interesse), hoe doen jullie het dan?

Hoe ga je dan te werk? Probeer je eerst Marktplaats (of levert dat alleen slechte ervaringen op)?
Indien je het via Instagram probeert en dus hoogstwaarschijnlijk internationaal, hoe doe je de betaling dan? Paypal lijkt voor de hand te liggen, maar dan nog de keuze voor friends/family/gifts etc. Ik wil geen gedoe hebben dat een koper met kwaad in de zin na ontvangst een claim voor geen ontvangst indient. Verder kan ik me voorstellen dat een bankoverschrijving voor de koper geen garanties biedt, waarom zou iemand je via Instagram vertrouwen ipv hier op forum? En eBay heeft ook weer het nadeel van commissie.

Kortom, genoeg vragen en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Bedankt alvast.

3 likes

Ik gooi alles eerst op HF en als dat na een poos niets oplevert dan gaat het naar MP. Overdracht in persoon of bankoverschrijving voor verzending. Ik heb (buiten lowballers) nog nooit wat negatiefs meegemaakt op MP.

Internationaal heb ik alleen gekocht en niet verkocht. Betaling middels Paypal F&F. Dat vereist wel een stevig paar ballen en ‘buy the seller’ dus als je internationaal geen reputatie hebt dan wordt het wellicht lastig om kopers te vinden.

1 like

Paypal f&f is niet zo prettig. Een verkoper kan met een aan paypal gekoppelde CC alsnog kopers bescherming hebben. Alleen helpt paypal je in zo’n geval dan als verkoper niet meer. Ook een teruggetrokken betaling ben je dan niet tegen beschermt.

Verkoop ook wel eens wat op WUS of het Seiko forum. Binnen de EU ook gewoon liefst bankoverschrijving. Marktplaats werkt ook goed maar het ligt er een beetje aan voor wat.

1 like

Gewoon overboeken en met ups of fedex verzenden.

:v:

2 likes

ik ben een beetje van de oude stempel,
als ik het zou doen dan verkies ik voor een bankoverschrijving en zou de afspraak maken met de koper het item na betalingsbevestiging op te sturen.
desnoods zou ik foto’s maken van het pakket met adres en andere voor ik het opstuur en deze dan via mail naar de koper sturen zodat hij toch ook een zekerheid heeft.

2 likes

:white_check_mark:.

Bankwire or face2face, pick one.

2 likes

Ik gebruik altijd van die kaartjes bij de AH
download

16 likes

:point_up:️Dit dus

1 like

Natuurlijk eerst via het forum, en dan MP… internationaal zou ik nooit via Paypal doen…

Of mijn tegenover heeft genoeg vertrouwen of niet! Maar Paypal heeft bij mij altijd een negative gedachte…

Als verkoper trek je altijd aan het kortste eind.

Ik zeg altijd, vertrouwen moet van beide kanten komen! Ik koop/verkoop regelmatig en weet hoe ik graag behandeld word! Zo behandel ik ook mijn tegenover… en het belangrijkste voor mij: woord houden!

Verder, gewoon even logisch nadenken. De rest komt vanzelf!