Heeft iemand nog tips voor mooie foto’s te schieten…van een horloge.
je toestel goed instellen en zo stil mogelijk houden, als je dat gedaan hebt op de sluiterknop drukken.
(super)macro stand
zet, indien mogelijk, je camera op macro instelling, of evt portrait, en gebruik een statief, en evt de zelfontspanner, liefst indirect licht van een lamp, geen flits van de camera, of wat ik vaak nog het leukst vind en waar je hier op het forum ook veel voorbeelden van ziet: buiten fotograferen, op een steen, boomstronk whatever…
Voordat je je camera, je statief en je afstandsbediening pakt:
Zorg dat je horloge en de ondergrond stofvrij en duimafdruk- en vetvrij zijn: poetsen gaat vele malen sneller dan achteraf photoshoppen!
Werk bij voorkeur bij daglicht: goed flitsen is veel moeilijker, tenzij je een macrolens en een ringflitser hebt (maar in dat geval had je deze vraag hier niet gesteld )
Succes!
Daglicht is het mooiste en op de macro stand
Ik heb van ebay een goedkope clone van een gorila pod gekocht en dan die van 25 cm dat statief werkt super.
heb zelf een 4 jaar oude sony van 6mp maar die maakt leuke fotos
zelf gebruik ik ook geen flitser maar een led of tl lampje
leuk achtergrondje erbij en dan krijg je zo iets ben er zelf tevreden over
arie Schreef:
je toestel goed instellen en zo stil mogelijk
houden, als je dat gedaan hebt op de sluiterknop
drukken.
Jij bent me er eentje hè, arie?
ja erg he, ach grapje mot kunnen op zijn tijd toch.
enuh ik snap ook geen bal van camera instellingen hoor, ik doe maar een end.\
grtjes arie.
Ik gebruik twee set-ups om foto’s te maken.
De eerste is de ingewikkelde, met lichttentje, lampen, remote-trigger flits, etc.
Meestal heb ik geen zin om dat allemaal op te zetten, dus gebruik ik opstelling twee.
Dat is een vel A3 papier, die ik gebogen ergens tegenaanleg, voor het ‘oneindig horizon effect’, bij voorkeur naast een raam. Voor het raam zet ik dan een deksel van een Ikea opbergdoos, die melkwit is, voor diffuus licht. De foto’s neem ik meestal gewoon uit de hand, waarbij ik een wit of zwart stuk papier of karton in de hand houdt, om reflecties in het glas tegen te gaan. Je moet gewoon je camera en papier zo richten dat je in de spiegeling van het glas alleen het papier ziet.
Ik heb natuurlijk ook nog manier 3, gewoon buiten, zonder extra opstellingen, maar eigenlijk altijd wel een papier ofzo om reflecties tegen te gaan.
Groeten,
Martin
ik vond dit een leuk verhaal:
en een lichttent kun je ook zelf maken (google: light tent)
Ik zou zeggen, in ieder geval een statief gebruiken. En indien aanwezig de camera in de macro-stand.
Verder, gewoon veel experimenteren, durf je camera ook van de auto-stand af te zetten (indien mogelijk).
Binnen: bij voorkeur niet de ingebouwde flits. (Alle kleur verdwijnt en alles wat glanzend is schittert te veel). Neem liever een losse lamp (of 2) met een wit (of gekleurd) A4-tje ervoor. (kunststof bakjes (tupperware e.d.) zorgen ook vaak voor mooi diffuus licht (let op! houd het plastic niet te dicht bij de lamp)
Mocht je foto te donker worden, en je wilt niet gaan rommelen met sluitertijd en diafragma. Probeer dan de ISO-stand van je camera te verhogen (400 of 800, hoger wordt vaak minder mooi). Camera wordt dan gevoeliger voor licht.
Ach er is zoveel om te proberen met fotografie. Gewoon blijven proberen.
Succes, Bert