Tips mbt. eerste aankoop

Dag allen,

Ik ben in de aanloop naar de aankoop van mijn eerste ‘ėchte’ horloge, en naast mijn eigen leeswerk hoor ik graag de mening van de kenners op het forum :slight_smile:

Ter illustratie, een tijd terug is mijn interesse gewekt door automatische uurwerken. Mijn oog viel eerst op de voor mij goed betaalbare Junkers Bauhaus (1), maar na een tip van @Vinner heb ik besloten het toch een segment hoger(lees duurder) te zoeken. Via een uitstap naar de meistersinger n01 ben ik inmiddels in de overtuiging dat ik de junghans max bill (3) will aanschaffen. Dit omdat deze klok me tijdlozer lijkt dan de meistersinger.

Omdat mijn kennis gering is, en ik in een week al tussen 3 horloges geswitcht ben, hoor ik graag wat tips/adviezen/persoonlijke voorkeuren van jullie mbt. de aanschaf van een eerste horloge. En jullie mening over de junghans max Bill als eerste klok.

1: https://www.horloge.nl/junkers-bauhaus-retro-automatisch-designhorloge-met-gangreserve-6060-5.htm
2: https://auction.catawiki.com/kavels/6097569-meistersinger-n01-men-s-wristwatch-2010
3: https://www.junghans.de/en/junghans-collection/watches/maxbill/maxbill-maxbillautomatic/027-3501-00/model/detail.html

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jasper

1 like

Hallo en welkom,

Ten eerste heb ik geen ervaring met een Junghans.
Ten 2e moet je niets op meningen uitdoen die over het uiterlijk gaan, smaken verschillen nu eenmaal.
Er zullen hier wel mensen zijn die je waarschijnlijk wat wijzer kunnen maken over de techniek die erachter zit.
Dan is het aan jou om te kijken of je daar voor gaat of alleen voor de looks.
Succes met je zoektocht.

Uit de stijl ben je in ieder geval :grin:
De laatste 2 merken zijn in mijn optiek echte(re) merken. Als de einzeiger je aan staat (is wennen) dan is Meistersinger je klok, anders de Max Bill. De laatste is in mijn optiek het op en top Bauhaus ontwerp.
Junghans is een prachtig merk met rijke geschiedenis.

Uurwerk voor de laatste 2 zijn volgens mij Zwitsers ETA of Stellita, dus daar kun je ook niet mee mis.

Let wel dat de Max Bill volgens mij kunststof (=krasgevoelig) glas heeft.
Suc6 :grinning:

1 like

Klopt de Meistersinger heeft een Eta of Stellita uurwerk. Toevallig vanochtend naar gekeken :smile:

Welkom! De Max Bill is een smaakvolle keus. Mooie maat ook. Wij houden van foto’s, dus ik plemp er maar eens een in.

2 likes

En Junghans gebruikt volgends mij ETA omgenummerd naar een eigen uurwerk, veelal praktisch ongewijzigd.

Ik heb mijn vriendin op een max Bill handopwinder getrakteerd … mooi stijlvol horloge, loopt netjes en ziet en voelt top. Kan m aanraden :ok_hand:

1 like

Dit heb ik in overweging genomen. Maar zal dit horloge voornamelijk op het werk/andere relatief veilige omgevingen dragen. Voor de minder veilige omgevingen ben ik op jacht voor een Casio.

Daarnaast las ik over polijsten, en het relatief goedkoop vervangen van het gehele kunststof als nodig. Wat zijn hier de ervaringen mee?

Vervangen denk ik ivm een krasvaste laag lukt polijsten niet altijd… zijn de kosten niet.

1 like

Max Bill vs Meistersinger…

Lastig. Ik heb de combo v/d 2.
De Meistersinger NEO.

Tijdloos. Maar daardoor pak ik 'm wel minder vaak op dit moment.

Junghans maakt grappig genoeg inderdaad Max Bill klokken.

Naar aanleiding van dit ontwerp.

Niks mis mee, prachtig horloge als je van bauhaus houdt. Ik wel, in ieder geval. Redelijk tijdloos ook.

Eén probleem heb ik er wel mee, en dat zijn die 3ATM WR die ze op die dingen doen. Ik vind de Form A net iets speelser, en met 50m WR net iets robuuster voor echt alledag.

Vrijwel even tijdloos, en ook met sticks te krijgen ipv cijfers.

Meistersinger vind ik zelf minder dan Junghans. Het design spreekt mij op één of andere manier niet aan, en die “uw-stad-hier”-limiteds van ze hebben het merk in mijn ogen ook geen goed gedaan.

Aangezien we hier een schreeuwend tekort hebben aan Junghans op dit forum zou ik de Form A of Max Bill verwelkomen!

1 like

Heb je de Meistersinger Pangaea niet overwogen, is in mijn ogen klassiek modern en tijdloos. Automaat met saffier kortom toppertje voor mij. Ik heb er vee plezier van.
Maar wat al gezegd is, uiterlijk is jouw eigen mening en niet die van anderen.

1 like

Hoe zou dat komen ? Ze hebben historie, leuke modellen in de colectie, zijn prima horloges op een acceptabel prijsniveau… Ook de nieuwe opstart een tijdje terug met mensen met hart voor het vak, petje af. Denk dat vooral het de beroem®de Duitse marketing is :grin:

1 like

Nog een optie, de Mido Baroncelli Heritage:





Mooi profiel ook:

En een video van 25 minuten voor vanavond:

2 likes

Ik vind de Max Bill het mooiste horloge ooit, dus wat dat betreft is het in mijn ogen een goede keuze. Let er wel op dat, zoals hierboven gezegd, de Max Bill geen saffierglas heeft en slechts beperkte waterdichtheid. Ook is het denk ik goed om te vermelden dat een mechanisch horloge na enkele jaren een onderhoudsbeurt nodig heeft.

Dat gezegd hebbende: denk er nog gewoon even over na. Als je in een week al een aantal keer van keuze verandert bent, blijf dan gewoon even doorneuzen naar andere horloges. Misschien vindt je iets wat nog beter bij je past. Of misschien wordt je juist wel gesterkt in je keuze voor een Max Bill. Een horloge uitzoeken heeft geen haast.

1 like

:grin: ook verkrijgbaar met een Quartz uurwerk voor de liefhebber.

Komt niet in de buurt van wat ik heb of ooit gehad heb qua smaak maar dit is een fantastisch mooi horloge. :heart_eyes:

1 like

Dank voor alle reacties!

Ik ga vanavond de max bill passen, wellicht dat ze de form A ook hebben liggen. Daarvan ben ik ook benieuwd hoe die om de pols zit! Dank voor de tip.

Jawel, maar deze is 2x zo duur als de max bill, en valt daarmee helaas buiten mijn budget

Komt ook op de lijst om eens op de pols te zien!

Wat betreft de onderhoudsbeurt, aan wat voor prijs, en frequentie moet ik dan denken? Ik kom verschillende bedragen tegen hier op het forum. De frequentie is om de 5 jaar?

Ik ben er al wel over uit dat het een mechanisch horloge wordt :slight_smile:

Maak vanavond dan even een NA tje in het Junghans topic :innocent:

1 like

Ben geen bauhaus fan maar vind deze toch niet slecht, zelfs een beetje mooi :slight_smile: