Mijn schoonmoeder heeft een Ancre hanghorloge (sieraad). Het horloge is defect. Voor zo ver ik kan zien zit het uurwerk in een gegoten kast. Hoe kan dit uurwerk bereikt worden? Ik vermoed dat dit via het glas moet gebeuren. Weet iemand raad? Graag jullie reacties. Bij voorbaat dank.
Als er een gedeelde opwindstift in zit is dat inderdaad een optie, kroon eruit trekken en dan kun je er goed bij met perslucht. Misschien is het ook mogelijk om het glas met een glasklem te verwijderen, maar daarvoor moet de rand van het glas er wel iets uitsteken. Op de foto is niet echt te zien of dat het geval is.
Als het een gesloten kast is, moet de opwindstift gedeeld zijn. Dat wil zeggen dat je met twee heveltjes, die je onder de kroon zet, vrij gemakkelijk de stift eruit moet kunnen trekken. Als dit niet gemakkelijk gaat. zal er toch ergens een naad moeten zitten van het deksel.
geen idee of het bestaat maar je zou ook kunnen denken aan een vacuümpomp
een zuiger op het glas plaatsen, lucht eruit, beetje draaien en de dood of de gladiolen.
Ik zie op de achterkant rechts onder een smallel gleuf. Past daar wellicht een kleine pen in om zo het achterdek wel eraf te kunnen wippen? Soms zijn de naden zo mooi verwerkt dat ze niet direct zichtbaar zijn. My two cents. Succes!