Tandenstoker of satenprikker als je echt wilt gaan kloten. Schroevendraaier als krassen geen probleem zijn.
Ok serieus. Heb je een dremel of iets dergelijks, dan kan je een inkeping in een kleine schroevendraaier maken dat je een V vorm krijgt. Dan heb je net zoiets als een wisseltooltje.
Heb je wel een enkele bergeon achtige tool? Die zijn wel schappelijk te vinden qua prijs. Wat ik dan doe voor stalen banden is een kant en dan wat druk uitoefenen zodat hij niet terug floept. Vervolgens druk houden en dan de andere kant. Dan springt je band er zo uit.
Oefening baart kunst.
Ik gebruik een enkel bergeon tooltje voor wisselen van banden. Ook voor staal. Ik moet zeggen dat ik plaatsen van stalen banden juist eenvoudiger vind dan het loshalen er van. Als je één zijde van de springbar tussen de lugs hebt (niet perse in de lughole), dan kan je de andere zijde er eenvoudig ook tussen krijgen toch? Vervolgens beetje bewegen om springbar in de lugholes te laten vallen/klikken.
Terugplaatsen is ertussen zetten, pushpin erin schuiven en de endlink omhoog schuiven zodat de ene kant erin schiet. Dan met de niet-vork kant drukken, zodat je hem ertussen kan klikken.
Eerst testen onder welke hoek de endlink het makkelijkste past zonder de pushpin.
Daarna deze hoek gebruiken mét de pushpin.
Heeft vaak te maken met onderzijde endlink t.o.v. de kast.
Zeker als de endlink strak in de kast valt.
Ook een tip als je met zo’n fork tool gaat werken is om een klein stukje plastic folie bijvoorbeeld van die mini ziplock zakjes tussen de tool en de kast te houden. Werkt iets lastiger maar als je dan uitschiet heb je geen krassen.
Ik heb maar twee tools, een passer ( passerpunt ) en een aardappelschilmesje
heeft iedereen wel in huis denk ik.
Hiermee wissel ik alle soorten banden zonder beschadiging van de kast.
Na een tijdje oefenen op een defect horloge heb je het zo in de vingers.