Tips onderhoud Tudor

Slijtage komt haast niet voor in chronograaf modules.
Er staat ook weinig tot geen kracht op het raderwerk van de chronograaf dus veel minder slijtagegevoelig.

De Tudor heeft een Dubois Depraz 2054 module en is vrijwel gelijk aan deze van een AP

Deze zijn prima te servicen in tegenstelling tot sommige andere modules die wat lastiger zijn omdat alles onder spanning staat.

2 likes

Welke andere modules bedoel je hier?

8510

2 likes

Weinig over te vinden als ik snel even google, alleen dat hij in de (nieuwe) Monaco zit.

Navraag bij S&C voor een servicebeurt aan mijn Tudor Heritage: circa € 800,00 …pfffffff :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Leuke hobby hebben we toch he… Chrono’s zijn mooi, maar onderhoud is niet mals ervan. Ik hoop dat ze dan toch de module ook gaan servicen?

Ik wist niet dat er verschil zat in die modules. Goed te horen dat deze wel gemakkelijker te bekijken zijn :+1:

2 likes

Ik denk wel dat de module in deze prijs zit. Alleen heb ik de indruk dat de module geen service nodig heeft. Het uurwerk wel. Maar dat zal dan wel weer iets zijn zoals de Rolex Horlogemaker in Keulen zei toen hij mijn vintage 5513 aannam: “totalüberhohlung oder gar keine”! (En ik het horloge weer snel meer naar huis heb genomen :wink:)

1 like

Typisch inderdaad. Je zou bijna denken dat het geen liefdadigheidsinstellingen zijn, die horlogehuizen… :wink:

Maar goed, dan kan hij er wel weer 10 jaar tegenaan (hopelijk) met een paar jaar fabrieksgarantie, dus er valt wel wat voor te zeggen natuurlijk.

1 like

Is goed mogelijk dat alleen service van het basis uurwerk voldoende is maar dat is pas naderhand te bepalen, als toch blijkt dat de module teveel amplitude opslokt dan zal de module toch gedaan moeten worden.

2 likes

Wat is de voorgeschreven onderhoudsinterval voor een BB58 eigenlijk?
Ik vind uiteenlopende info online. Het model zelf is nog betrekkelijk vers op de markt, maar de inhouse movement is een aangepaste variant van wat ze al langer in de Black Bay lijn monteren… Of zitten er tussen die twee nog belangrijke verschillen met het oog op onderhoud en bijhorende kost?

Als je het de dealer vraagt zal de periode vast korter zijn dan wanneer een buitenstaander met kennis van zake deze vraag beantwoordt…

dealer: 4-5 jaar
Buitenstaander: 7 -10 jaar of eerder wanneer het horloge qua gangreserve of afwijking teveel gaat afwijken van de norm

2 likes

Daar kan ik al wat mee, bedankt!
Voorlopig nog geen zorgen maken dus :slight_smile:

Ik was onlangs bij een Tudor AD en die zei me dat pakweg om de 7 jaar meer dan voldoende was voor een hedendaags uurwerk. Dus ze zijn niet allemaal even commercieel ingesteld blijkbaar :wink:

1 like

Wat zou een glas van een bb58 kosten ? Om te vervangen?

@module 8511 van Floris155: Maar daar heb je weer een speciale montage houder voor met pennetjes die de anders lastige veertjes op de juiste plek houden en wordt het ook weer redelijk eenvoudig als je een echte horlogemaker bent en deze module een aantal keren in service gehad hebt. Er is overigens een prima documentatie set van hoe deze in welke volgorde te monteren en hoe te smeren, olien.
Al deze modulen worden vaak spannender gemaakt dan zijn zijn. De spanning zit m.i. Men name in de beschikbaarheid van reserve onderdelen en dan specifiek die raderen waar de wijzers van de tellers op zitten. Bij een forse val breken die tapjes wel eens af en is het best lastig een nieuw rad ergens te vinden.

Gewoon kroon omhoog, wd40 slangetje erin voor zover het kan, en dan vol blaffen. Komt helemaal goed.

Je bedoelt deze houder

die maakt de montage inderdaad een heel stuk makkelijker.

Inderdaad. Die gebruik ik ook