Vermoedelijk heeft mijn Tudor Heritage Chrono binnenkort een onderhoudsbeurt nodig.
De AD waar ik hem gekocht heb is inmiddels met pensioen. Navraag bij S&C leverde het volgende op:
“De richtprijzen voor een revisie voor een Tudor horloge zijn: 570 euro voor een stalen model en 620 euro voor een staal/gouden model. Uiteraard ontvangt u eerst een prijsopgave zodra deze prijzen worden overschreden.”
Ik vrees dat dit over BBs gaat (gezien de heritage chrono nooit in goud/staal gemaakt is) dus ik heb de vraag opnieuw gesteld, met specificatie van het uurwerk.
Klopt het dat de Chrono module normaliter vervangen wordt?
Als het uurwerk een modulaire-chronograaf is, wat inhoud dat er boven op een al bestaand uurwerk (in dit geval een 2894 als ik het goed heb.) een chronograaf module is gebouwd.
Een modulaire chronograaf is voor sommige horlogemakers lastig te service en de module word dan geloof ik wel eens compleet vervangen, maar een goede vakbekwame horlogemaker kan dit kaliber prima service.
Ik denk dat je het niet gaat redden met 600 euro bij schaap&citroen, maar dat is puur mijn gedachte en puur op gevoel gebaseerd.
Weet niet waar u woonachtig bent, maar ik heb mijn modulaire chrono laten service, in Akersloot NH bij Timefix.
Bij een full service zal de module of vervangen of geserviced worden, is vaak ook afhankelijk of die in het service atelier blijft of doorgaat naar Zwitserland.
In Zwitserland zijn ze sneller geneigd om een nieuw uurwerk uit de la te pakken, dat is natuurlijk makkelijker maar zo’n module is ook prima te servicen.
Maar het is zeker niet altijd nodig om de chronograaf module te servicen, alleen het basis uurwerk kan soms volstaan.
Dus als je een module laat voor wat het is en alleen het uurwerk service zonder module dan heb je grote kans dat de module weer kuren gaat vertonen binnen het servive interval van het basis werk. Mijn advies ( en het advies van velen grote service centra en merken) alles service ( dus alles uit elkaar) of helemaal niets.
Om kosten te besparen. Ik hanteer zelf de regel dat ik een horloge pas wegbreng voor onderhoud wanneer hij langzamer of sneller gaat lopen. Met een de WachCheck app kan ik goed zijn hoe mijn horloge zich gedraagt. Begint hij af te wijken en is het 5 jaar geleden sinds een servicebeurt, dan breng ik hem direct weg voor onderhoud, maar anders niet.
Daar ben ik het niet mee eens, zelfs officiële service centra servicen of vervangen de module niet als het niet nodig is.
Zolang de chrono goed functioneert en de amplitude niet inzakt na monteren van de module is servicen echt overbodig.
Waarschijnlijk hoeft alleen de 2892-motor geserviced en afgeregeld te worden. Hier kun je zo bij omdat de DD-module er bovenop ligt en niet hoeft te worden aangeraakt. Dit kan elke horlogemaker doen. Bovendien is deze DD-module in opdracht van Tudor “over-engineered” dwz. sterker dan voor normaal gebruik nodig is. Succes!
Edit: geen stelling zonder bron dus hier komt 'ie:
“Don’t forget Jim most of your ETA movements come in 5 grades its the top grade that Rolex will use and that will be a lot more expensive.While I would agree it takes a real watchmaker to service any watch with the Dubois-dépraz module.My watchmaker friend stated he had only seen one with a problem and he has serviced quite a few.Now In the module it self all the main wheels are well over engineered and at least five times thicker and stronger than in most normal movements, plus all pushers, heart cams, and pivots are well over engineered. And the module finish work on all internal parts are too a very high standard.IMHO even the polishing of heart cam sides for hammer function is exceptional to a very high standard of finish IMHO is better than Rolex own movement finish.”
Bel gewoon even een paar onafhankelijke horlogemakers op (genoeg te vinden op het forum) en vraag een kostenopgaven van een servicebeurt van de 2892, en wat de opties zijn mbt de DD module (dus evt ook servicen of vervangen) en wat dat bij hun zou kosten. Dat moet toch ruim onder de €570 kunnen.