Tips rond verwijderen en installeren stift bij vintage

Beste Forumleden,

Alvast bedankt voor het bekijken van dit topic.

Zelf ben ik regelmatig bezig met het oefenen op vintage horloges. Als beginner stoot je dan regelmatig op problemen, wat uiteraard bij het leerproces hoort.

Zelf poets ik de meeste van mijn horloges zelf, hiermee bedoel ik dan de case, glas en band. Voor dit proces verwijder ik uiteraard altijd het binnenwerk en wijzerplaat. Dit vergemakkelijkt het werken.

Bij een groot deel van de horloges, dien je een schroefje los te maken (ik draai deze een aantal slagen om) om de stift en kroon te verwijderen. Dit verloopt vlot. Het terug vastmaken of installeren wilt al eens mislopen.

Zelf steek ik de stift voorzichtig terug in het binnenwerk, en draai ik schroef terug vast. Hierna test ik de functies (opwinden, wijzer- datumverzet,…). In bepaalde gevallen heb ik al voorgehad dat de stift er met het uittrekken zo terug uit komt. Ik krijg deze dus niet meer vast. De schroef krijg ik niet vaster, of heb ook al gehad dat deze precies door draait.

Graag had ik jullie willen vragen wat de ā€˜best practice’ hieromtrent is. Houd ik ergens geen rekening mee? Welke stappen ondernemen jullie hierin?

Excuses als dit nogal amateuristisch overkomt. Iedereen moet ergens beginnen zeker… :slight_smile:

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet

1 like

Het is een heel gewoon, vaak voorkomend euvel.
Het is leerzaam om ook eens de wijzers af te nemen en de wijzerplaat. ( Let wel op Radiumverf, het is trouwens ook makkelijker om niet al te oude horloges als oefenobject te gebruiken. De oudjes geven gewoon meer slijtage problemen. )
Als je de wijzerplaat eraf hebt, zie je de werking van het schuifrad…( rainurerad)
Als de stift eruit is kan deze soms kantelen of het veertje springt van de Hebel af.
Je ziet dan ook hoe het puntje van de tirette( dat schakel- driehoekje)in het stiftje valt.
Als je ziet hoe het werkt, krijg je vanzelf meer gevoel bij het terugzetten van de stift…
Blijf vooral vragen, daar is dit topic toch ook voor?!

5 likes

Schitterend antwoord, waarvoor enorm bedankt voor uw expertise! Die tip ga ik zeker meenemen en morgen eens testen, ben benieuwd! :slight_smile:

Ik weet niet waar je woont, maar je bent welkom om eens langs te komen in Breda…

1 like

De schroef om de stift te lossen moet je voorzichtig losdraaien. Een halve slag los en kijken of hij eruit wil. Draai je hem ineens een heel aantal slagen los, dan loop je het risico dat de setting lever loskomt. Dan moeten de wijzers, wijzerplaat en het keyless gedeelte af. Recentelijk nog gehad bij een FE 230-66 uurwerk.

3 likes

Wat ook nog wel ns moet is inderdaad een slagje los en dan voelen.
Soms moet je de schroevendraaier op de schroef houden en naar beneden drukken om de tige vergrendeling los te maken…

6 likes

Breda is niet om de hoek, maar ook geen reuze eind. Dus klinkt zeker wel interessant! Altijd leuk om te leren en netwerken! :slight_smile:

1 like

Heel erg bedankt voor uw antwoord, dit neem ik zeker mee!

Volgende keren ga ik inderdaad de voorzichtige toer op! Bedankt voor uw expertise! Fijn dat iedereen hier zo behulpzaam is :slight_smile:

1 like

Mijn vuistregel is - eerst checken of de schroef nog goed vast zit; daarna precies 1,5 hele slag losdraaien, dan licht op de tiretteschroef drukken - de stift komt er dan eigenlijk altijd uit, en de hebel blijft op zijn plek. :ok_hand: Behalve bij sommige Tissot/ETA collaboraties uit de jaren '70 dan. :sweat_smile:

4 likes

Genoeg wijze antwoorden😁 ik vind het ook echt per uurwerk verschillen hoe eenvoudig dit trucje gaat.

3 likes

Euh laatst had ik een ETA 2836 in handen en ik kreeg er de stift er ook niet in. Toen ik em echter vewijderde vanuit opwindstand ging het echter wel. Ben je zeker dat die in de wijzerverzetstand moet staan?

1 like

Waarschijnlijk heb ik mij dan vergist.
Sorry voor het bericht ik zal het verwijderen.
Zet het uurwerk voor de zekerheid dan in opwindstand voor verwijderen van de as.

2 likes

maar neen, ik stel enkel de vraag. Jij zal het waarschijnlijk by far beter weten dan ik. Ik twijfel nu dus vanuit welke stand je hem moet verwijderen want zoals jij aangaf moest hij idd weer half gedemonteerd worden.

1 like

Bedankt allemaal voor jullie expertise! :smile:

Ik verwijder de stiften eigenlijk altijd in de opwind stand. Ik zet wel eerst de wijzers op een zelfde positie zodat de kans op beschadiging het kleinst is.

1 like