Tips voor een betaalbare restauratie

Beste forum vrienden
Het gaat over de wijzerplaat van een Cartier Vermeil
Er is redelijk wat craquelé ontstaan en zelfs een klein stukje weg.
Ik vraag mij af om op een betaalbare wijze de plaat toch iets mooier te maken dan ze nu is.
Prijzen voor opnieuw bestempelen waren 200 euro.
Dit vind ik behoorlijk veel
iemand met tips die toch goedkoper zijn en tevens de orginaliteit niet aantasten
Of gewoon weer zo laten??
gr roel

Niks aan doen, de plaat opnieuw opmaken is eeuwig zonde.

3 likes

Gewoon de plaat vernissen zodat de craquelé wat gestabiliseerd wordt.
Is wel een leuk effect IMHO

3 likes

Inderdaad niks aan doen.

2 likes

Vernissen zou een optie zijn, echter welke verf word gebruikt bij deze wijzerplaat, is dit op olie of waterbasis. Ik stel deze vraag ivm het soort vernis.

Ik zou het inderdaad ook gewoon laten zoals het is. Vernissen lijkt mij op de lange duur alleen maar meer schade op te leveren: Ten eerste is het lastig, zoals @zoeon al aangeeft om te bepalen welke lak je zou moeten gebruiken. Alle vernislakken hebben toch een beetje kleur, waardoor het unieke effect van de echt witte wijzerplaat teniet wordt gedaan. Bovendien hebben bijna alle vernislakken de neiging op den duur toch te vergelen, waardoor het nog erger wordt. Daarbij komt nog het risico van het craqueleren van de lak en het risico dat, op de langere termijn, de hechting op het emaille misschien minder wordt.

Opnieuw opmaken zou voor mij ook zeker geen optie zijn, daar wordt ie naar mijn idee niet mooier van.
Kennelijk heeft het klokje een oplazer aan die kant gehad en is dus de emaille daar gebarsten. Het is de wrede tand des tijds. Laten zo dus. Hij is zoals ie is.

2 likes

Bedankt voor deze top tips
ik ga ze voorlopig idd zo laten

@Lexaf,

Je hebt een heel goed punt over de blanke lak.
Ben zelf schilder en werk met alle soorten blanke lak.
De gewone op terpentine basis, op water basis, en dan natuurlijk nog de 2 componenten.

Kan bijna met zekerheid zeggen dat alle blanke lak niet 100 procent blank is. Ook word het dus heel erg snel geel. Lijkt me verschrikkelijk op een witte plaat.

Ook als je je horloge dan op een donkere plek bewaard, wordt het dus sneller geel dan als je hem de hele dag in het licht laat liggen.

Dus mijn advies is begin er niet aan.

1 like

Deze wijzerplaat is geel van uitvoering, dus nog meer vergelen is idd niet raadzaam

nix aan doen
service beurtje en klaar

Het quartz werk binnen in ziet er als nieuw uit en de klok loopt zeer juist.
Ik zal ze dan maar zo laten
bedankt voor jullie advies
gr roel

Geeft de horloge juist karakter vind ik. :thumbsup:

Ja is waar, maar deze gaat de verkoop in en ik wil achteraf geen problemen als er iets af brokkelt binnenin

In dat geval kan je de optie voor herdruk erbij zetten voor 200 extra. Het is maar wat de klant wil he.

Originele platen voor deze zijn volop in omloop, ook in prima staat. Moet voor ruim onder de 100e lukken.

Zou wel de kast even opnieuw laten vergulden, zo te zien. Met de zoekfunctie vind je wel een geschikt bedrijfje (heb ik ook eens gedaan).

Onder de 100 vind ik niks
als jij iets weet altijd welkom met tips

Haveman in Voorburg

thx dat is vergulden , nu nog een wijzerplaat onder de 100 euro

@Ramone kunt u mij linkje doorsturen van wijzerplaten, ik zelf kan het niet vinden
bedankt

Vooruit, een mooie zwarte bij een (dure) online onderdelenwinkel… Vraagprijs 125 euro.

http://www.chrono-shop.net/en/5142-must-de-cartier-round-glossy-black-color-ladies-watches-dial-ø2050mm-ref-va100298.html

Verder staat eBay er VOL mee, vanaf 50 euro en hoger. Waar heb je precies ‘gezocht’?