Tips voor een flieger?

Al langere tijd ben ik aan het kijken naar een flieger. Ik hou wel van een throwback, dus een manual wind uurwerk wil ik graag, inlclusief een caseback waarin ik het uurwerk kan zien. mijn pols is ruim 18 cm waardoor ik wat grotere klokjes kan hebben, al hoeven het geen klatsers te zijn.Budget is rond 1500,-.

Voor mij is de kroon van het horloge nog wel een dingetje, deze moet ook wel aardig kloppen met het verleden, dus dat je die met handschoenen kan draaien.

Logischerwijs heb ik het forum wel doorgekeken en verschillende horloges bekeken. Zelf kom ik uit bij Hamilton, de pilot pioneer 43mm, deze valt ruim binnen budget. hebben jullie nog goede tips?

10 likes

Bijna net zoals het origineel.

https://www.stowa.de/Flieger+Klassik+40.htm

9 likes

Kijk eens op Laco.de

1 like

Voor een flieger zijn er 5 historische merken die in aanmerking komen: Stowa, Laco, IWC, Lange & Sohne & Wempe. Alleen 1e 2 zijn financieel haalbaar, waarbij Laco qua formaat het meeste te bieden heeft. Wil je een B-uhr of een gewone (zoals @zulu gepost heeft).
Stowa heeft de 43mm Flieger Klassik Sport (beide varianten € 1450,- automaten). Laco heeft de 42mm Leipzig en Memmingen ( € 980,-) of de 45mm Westerlaken/Dortmund voor €1130,-. Beide geen open caseback (hoort ook niet)

4 likes

Archimede?

1 like

Eens, maar TS geeft het duidelijk als wens aan… Dus vandaar mijn commentaar. Voor Hamilton zou ik trouwens vooral kijken naar de Khaki Aviation dan degene in de OP. Dat vind ik geen flieger :stuck_out_tongue:

1 like

Als je een handwinder met zichtbodem wilt zou ik zeker voor de Stowa gaan. Deze week de mijne binnen gekregen en ik ben erg onder de indruk van het horloge en de afwerking.


Plaatje van het net, want mijn foto skills zijn niet zo goed als die van @zulu

10 likes

thanks maar ben wel echt op zoek naar een manuele opwinder, geen automaat :slight_smile:

stowa heeft qua historisch mooie horloges, 40mm is mij net wat te klein voor een flieger

1 like

ik weet dat historisch gezien er geen open caseback is, maar je wilt soms iets :slight_smile: ik vind het gewoon mooi, heb die seagull 1963 ooit is gehad, open caseback met een handopwinder vind ik wel wat hebben

1 like

Ik zou voor archimede gaan.

@Fate_Amenable_To_Change kan er vast lange verhalen over schrijven.

Of rek je budget op en ga voor iwc. Kan je meteen shinen met een luxer merk.

https://www.stowa.de/Flieger+Klassik+Sport+43.htm

Zie hier, handwinder en 3mm groter

gekeken, maar of de 1 of andere manier loop ik er niet warm van :slight_smile:

haha ja de big pilot zou helemaal super zijn, maar dat budget is er niet

ziet er zeker goed uit! ben ook wel bij stowa uitgekomen, welk type en specificatie heb je besteld? nu ben ik wel aan het kijken naar een wat groter klokje, 43mm bv of als de lugs klein genoeg zijn, 45 mm, bij stowa zie ik meer tot 41 mm maar niet echt groter of mis ik iets?

De trend, en daar ben ik met de meeste horloges zeker mee eens, is net wat kleiner, maar voor een flieger hoeft dat van mij niet en ik qua formaat kan ik het wel hebben

Misschien tikt het niet alle boxen af, maar als je op zoek bent naar ongeveer zelfde gevoel maar naar mijn mening iets specialer is wellicht Damasko met de stoere stalen kast een optie…

Archimede van 42mm. Onder de 1k. Duits merk

1 like

Wordt ie niet hitsig van zegt hij hier boven.

Ik heb de Klassik 40, handwinder, no logo, no date, met FL 23883 gravering. Mijn polsmaat is overigens ook 18cm en die 40mm is wat mij betreft echt perfect

5 likes

De nieuwe Longines Spirit modellen zijn best tof.

Anders idd gewoon een.

2 likes

Die van eergisteren was scherp.

https://www.horlogeforum.nl/t/tk-archimede-pilot-39/390106

2 likes