Tips voor een horloge om mee te kunnen zwemmen

A propos romantiek… Als je de voorgeschiedenis van de transistor kent is een Apple Watch ook iets met een verschrikkelijk interessante “heritage”.

Sorry voor deze zijstraat, maar ik vond 'm zo leuk. Het feit dat we 100 jaar na het eerste lange afstand gesprek een horloge hebben met miljoenen transistors er in is toch miraculeus, nietwaar?

En ik ben er inmiddels achter dat een Apple Watch een bona fide HAQ horloge is, als je de sync uit zet.

1 like

Pff met de meeste horloges zou ik gezien wat ze kosten niet eens in de buurt van water komen :joy:. Moet veels te hard werken voor mn centjes.

Heb zelf een Invicta diver met schroefkroon van 80. euro voor dat doel :sunglasses:

Joh, met een niet al te oud duikershorloge gaat dat helemaal goed komen. Daar zijn die horloges voor gemaakt. Wel jaarlijks even laten checken op WR.
16586798426595263324436349005089
No problemo! :relaxed: :ocean:

Ja. Sowieso, als je 'm opstuurt naar het merk zelf (bijvoorbeeld voor een service), kunnen ze dit doen. Daarnaast kunnen sommige juweliers en alle horlogemakers dit.

Edit: ik besef dat jouw comment ook anders opgevat kan worden en hierop luidt mijn antwoord: ja, ik, sowieso. :grin:

1 like

Doeltreffend en veelzijdig. :ocean:

4 likes

Nee.
Ik ben van mening dat een pakking waterdicht blijft totdat je aan het deksel gaat draaien etc. En dan nog.

Ik heb ooit gedoken met een horloge met een WR-rating van 50m tot iets van 25m diep (vergeten af te doen). Deksel was al vaak los geweest omdat ik zelf aan het reguleren was geslagen. Geen probleem mee gehad.

Ben​ wel benieuwd hiernaar. Heb je een bron? Ik vind één review die thermo-compensated quartz (TCXO) noemt in combinatie met Apple Watch. Interessant, straks moeten we nog concluderen dat het een liefhebbershorloge is.

3 likes

Ik denk dat we diezelfde bron hebben gevonden. Die Amerikaanse gast die teardowns doet, toch?

Dat was voor mij ook de pijnlijke conclusie.

Daarom stel ik voor dat je voor geld gaat werken. Wie spreekt als een vierjarige wordt beloond als een vierjarige. :slight_smile: Voor keiharde dikke stacks doekoe koop je meer horloges dan voor centjes.

Inderdaad… Het zou wel eens HA-MEMS kunnen zijn zag ik ergens voorbij komen. Als ik een daadwerkelijke bron vindt meld ik me weer.

1 like

Naast wat discussie op WUS over de thermo-compensated oscillator en het feit dat de RTC logica gewoon in de CPU is geïntegreerd, heb ik het over deze man:

https://www.kenrockwell.com/apple/watch/series-6.htm

Maar informatie is zeer schaars. Ik vind het leuk om te lezen dat Apple in 2015 net aan het doen was alsof ze NTP servers uit hadden gevonden, maar het blijkt dat de gemiddelde Apple Watch gebruiker totaal niet wil weten hoe zijn of haar apparaat werkt. En Apple houd de bakkes dicht. :slight_smile:

Hoe dan ook een prima zwem-horloge: Het is licht van gewicht, er kan mee gezwommen worden, en je kunt tracken wat je hart doet, hoe je ademhaling is en hoeveel zuurstof je opneemt.

1 like

Sinds deze post zorg ik dat als die terugkomt van een service ik nog een extra WR test bij de AD laat doen:

2 likes

Mijn werkgever gesproken en hij gaat mij nu geld storten op mijn rekening i.p.v. centjes. :innocent:

En ik zal ook mijn best doen om wat volwassener over te komen :wink:

1 like

Geen liefhebbers dus. We kunnen weer met een gerust hart slapen.

1 like

Mijn opmerking was een beetje gechargeerd bedoeld. Je hebt uiteraard helemaal gelijk :blush:. Ieder z’n ding, en dat maakt dit forum zo mooi wat mij betreft.

1 like

92 reacties en nog niet 1x een Tudor Ranger

5 likes

De Smiths caribbean is wel lekker :wink:

3 likes

Er is blijkbaar een verschil tussen laten doen en zelf doen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Bij terugzetten deksel een beetje siliconenvet op de pakking en niks forceren. Gelukkig heb ik geen horloges boven de xxx dus mocht het een keer misgaan is het jammer dan.

1 like

Testen voor WR kost niet heel veel. Iets van 15 Euro. Vind ik het wel waard. Daar koop je natuurlijk geen nieuw horloge voor. En nou ja, voor mij werkt 't als volgt: zolang een horloge nieuw is of net een paar jaartjes oud, geloof ik het wel. Verder heb ik twee ‘dedicated’ zwemhorloges. Een daarvan (Seiko solar Tuna) is nu een jaartje of vier, vijf oud. Dus die is ook weleens aan de beurt. De andere (Squale 1521) is uit 2016. Dus die wordt sowieso gecheckt. Binnenkort weer. Dan kan ik ook dit jaar weer onbezorgd het water in.
En of heel veel mensen dat doen, weet ik niet. Misschien. Misschien niet. Maar een horloge blijft niet voor altijd vanzelf waterdicht en ik voel me er prettiger bij. Dus, vandaar.

2 likes

Precies. In mijn geval een Gshock.
Altijd goed en, als het eens fout gaat is er nog geen koe overstuur, of, in dit geval, geen man overboord.

1 like

Of een black bay 36. Lekker licht, waterdicht en kan zeker tegen een stootje (spreek uit ervaring, draag de mijne bijna 50% van de tijd, ook om te werken)