Tips voor een Millennial die begint aan een collectie?

Ik ben nieuw in de studie van horologie en wil graag leren van jullie ervaring. Waar moet ik zijn om te leren over algemene zaken zoals bijvoorbeeld:

  • Het behalen van mijn “holy grail watch”.
  • Welke beurzen zijn aan te raden.
  • Service locaties in Amsterdam.
  • Wat jullie starter/beater horloge is.
  • Eventuele valkuilen

Mijn eerste horloge die ik heb mogen bemachtigen is een Retro Casio Quartz AQ-230 Horloge (Goud)

Ik heb veel fashionwatches gehad en zelfs een horloge via groupon gekocht, dit heeft echt mijn ogen geopend want het kwaliteitsverschil tussen die horloges en mijn Casio was te merken.

Al die fashion watches vielen letterlijk uit elkaar en gingen de prullenbak in.

Ik ben nu 23 jaar, woonachtig in Amsterdam en mijn leeftijdsgenoten houden zich niet gauw bezig met “echte” horloges tenzij het dan gaat om een Rolex. Het verschil is dan dat zij die kopen in het mom van status/erkenning en ik die zou kopen voor zijn verleden, ambacht, connectie en persoonlijke streefdoel. Dat is iets wat ik zou door willen geven aan mijn volgende generaties.

Na een tijdje gesurft te hebben op het internet wil ik naast Reddit ook hier op het forum actief zijn om te leren en mijn mening te geven. Mochten jullie een eigen anekdote/tip hebben voor/over beginnenden plaats die dan alsjeblieft hieronder.

Dat wordt uiterst geapprecieerd door mij.

PS: recent heb ik mijn allereerste Chronograaf gekocht, de Seagull 1963 (38mm).

27 likes

Welkom op het forum. Veel lezen, en je raakt hier snel ingevoerd in de materie.

2 likes

Gelijk goed begonnen dan met je Seagull, mooi ding!

Mijn ervaring: ga uren spenderen op zoek naar klassiekers op Chrono24. Dan leer je er meer over weten, en kan je op een goede dag een “koopje” spotten op bijvoorbeeld Marktplaats of het forum. Merken zoals Frederique Constant, Longines, Tag Heuer en zelfs Omega kunnen hard afschrijven, wat de tweedehands erg interessant maakt. Wellicht kan je dan gaan sparen en voor bijvoorbeeld rond de 300 een mooie FC op de kop tikken, of later rond de 1000-1500 een hele mooie Longines, Tag of Omega. Die horloges schrijven waarschijnlijk niet meer zoveel af, waardoor je door kan sparen en later weer kan verkopen. Zo heb ik jarenlang horloges gedragen die me vrijwel niks hebben gekost.

2 likes

Veel meelezen hier en neus eens rond in het ‘vintage’ gedeelte van het forum. Dat zal je de ogen nog veel verder openen :smiley:

1 like

Welkom!

Zelf zal ik gewoon het forum/andere sites volgen om te kijken wat je zelf mooi vindt. Dit kan beginnen met wat voor soort horloge je graag draagt, bijvoorbeeld een grote duiker ipv een verfijnde dresser.

Edit: wat is de rede voor het vlaggen?

1 like

Dankjewel! Zal ik zeker doen

1 like

Dankjewel voor de tip, ik weet niet waarom ik werd geflagged? Heel raar

Welkom!

Huh kan jij niet beter iets zeggen als “Dat vind ik zwaar okay!”?

Mooi man, gefeliciteerd. Leuk horloge.

Mijn tip: Gewoon veel tijd hier rondbrengen en je inlezen. En dat is dan tevens meteen je valkuil. :wink:

3 likes

Welkom op het forum!
Veel meelezen, plaatjes kijken en vragen stellen. Dan ontwikkel je vanzelf voldoende referentiekader om te kunnen bepalen wat voor jou de moeite waard is!
Overigens kan dat bij een beetje horlogefanaat zomaar maandelijks wisselen…:sweat_smile:

1 like

Komt tijd komt raad.
Heel mooi om een echte horloge liefhebber onder ons midden te hebben.
Inderdaad kopen veel mensen een Rolex om de status ergens bij te willen horen. Maar bij Rolex vind ik ook dat het ook best een horloge liefhebbers merk is.

Een collectie maken is een mooie bezigheid.
Zo heb ik ook een chronograaf, en daar is een daily beater, en een mechanisch horloge uit het luxe segment voor speciale aangelegenheden.

Het zoeken naar horloges is leuk. Tips: Bekijk goed waar je een horloge wil gaan kopen en in Amsterdam en omgeveing lijkt mij dat geen enkel probleem met Gassan op de diamantbeurs. Wel kan net dat gewilde horloge bijvoorbeeld in Maastricht aangeboden worden, of je moet naar Hamburg.
Let goed op of je een echt horloge koopt inplaats van een replica.
Calibers zijn een aandachtspunt, welke complicaties wil je, waar ga je jou horloges heen brengen om te servicen.
Horloge banden, onderhoud horloge banden, certificaten, garantiepasjes, mooie documentatie, horlogedozen verzamelen, horloge musea bezoeken.

2 likes

Een paar hele simpele tips:

Laat je niet gek maken.
Leen geen geld om een horloge te kopen.
Zorg er voor dat als je er een koopt, het een goed horloge is en het naar je zin is.
Het zijn jouw horloges, jij draagt ze, niet iemand anders (als het gaat om de meningen).

4 likes

Welkom.

Ik weiger doelen te stellen. Ik koop wat ik leuk vind, soms moet ik daar voor sparen. Mijn tip: Laat je niet gek maken.

Een goed gevulde, als je je hier mee bezig wilt gaan houden.

Kuthobby. Kost altied geld. :slight_smile: :+1:

Ach, zie eerst maar eens kinderen te krijgen en groot te brengen, of ze zich met horloges bezig gaan houden blijft een gokje.

Negen van de tien horloges hier op het forum kunnen het goed een eeuw volhouden met wat onderhoud.

Mooie keuze, leuke dingetjes voor weinig geld.

Het eerste automatische horloge wat ik kocht was een Seiko 5je, de SNZG11.

Daarna volgden een Stargate, SARB033, SKX007 mod en een Squale. De enige twee die ik van die eerste horloges nog heb zijn deze:

Doen het prima onder erg veel omstandigheden.

Wat de één een beater noemt noemt de ander een holy grail, dus ik zou gewoon horloges kopen die bij je levensstijl passen, maar die een stootje kunnen hebben.

4 likes

Tip, koop gewoon direct een Rolex ben je gelijk klaar :+1:

7 likes

:rofl::rofl:, leuk contrast eh. Thanks!

1 like

Pff zeg dat wel man, wou beginnen met een vintage Omega, maar toen zag ik een Seiko SSA367j1 en ben uiteindelijk geland op de Seagull :sweat_smile:

1 like

Wauw dankjewel voor de tips en het mooie antwoord. Ik ben blij dat ik op de juiste plek ben beland.

Het is een millennial. Komt wel goed over een paar jaar.

2 likes

Dat is mijns inziens meer iets voor veertigers met een midlifecrisis :sweat_smile:

4 likes

Als je in Amsterdam woont zou ik zeggen : gewoon je pols blauw passen .
Hoeveel winkels wil je hebben ?
Weet je binnen een middag meer dan in een jaar hier rondhangen ( qua smaak en /of het wel bij je past ).

2 likes