People that know all those reference numbers are gods to me. I could never do that myself
Dit is de grootste flex van het forum. Respect!
Helaas ik wel, wanneer mij dames mijn telefoon weer eens hebben gebruikt en ergens hebben laten slingeren.
En afhankelijk van jouw leeftijd wellicht ook die van jouw ouders en eventuele broers en zusters. Mijn moeder (-11), ik en mijn zusje (+11) hebben drie āopvolgendeā nummers.
Laat ik het wat nuanceren dan. Nee, het is niet cool om hersenloos modelnummers van Rolexen uit je hoofd te leren omdat het je absoluut niets leert over de geschiedenis van de fijnmechanica, aangezien er vrijwel niets door Rolex uit is gevonden. Ook leer je niets over horologische techniek omdat veel mensen weten dat de 163430 net die nieuwe Rolex GMT was met die lelijke dikke lugs, en nooit meer de diepte in gaan.
Het is een totaal lege schil.
Het is net alsof je geschiedenis wilt studeren door alle jaartallen van 10.000 BCE tot 2021 CE op te leren noemen. Het slaat als een lul op een drumstel. Als je echt meer over horloges wilt weten moet je je gewoon rot gaan googlen met termen als āwho invented waterproof watchā, āHistory of quartzā en āHow does a tourbillon workā, zal ik maar zeggen.
Als je dan echt een grote portie van je leven weg wilt gooien aan zinloze trivia, leer dan de referentienummers van de voltallige Swatch Groep en Seiko maar eens uit je hoofd. Dat zijn er meer, en ze zijn moeilijker.
Eigenlijk is het eerste wat je beschrijft dus ook exact waarom ik het zou willen leren. Zie het inderdaad als de tijdlijn van geschiedenis leren. Wanneer gebeurde wat, waarom gebeurde wat, en welke modellen zijn waarom dan uitgebracht. Om dit een beetje aan te wakkeren lijkt het me dan ook wel mooi om bij al die āhistorischeā evenementen (nieuwe modellen, innovaties) de nieuwe benaming erbij te leren.
Natuurlijk is het niet puur een naam kunnen noemen bij de juiste sub, maar wel dat ik de naam kan noemen van die sub en vervolgens kan vertellen wat die naam weer verschilt van de voorganger, en waarom.
Ohja, en hoe die tourbillon werkt, dat wil ik altijd nog eens weten
Ik zou zeggen begin daar dan mee!
Je kunt je op Rolex en Patek vast bijten, maar als je echte historische innovaties wilt leren vrees ik dat je bij deze merken beter uit bent:
-
Breitling voor alles wat met de chronograaf te maken heeft, zeker tussen 1924 en 1940
-
Breguet omdat, nou, omdat Breguet de granddaddy van heul veul horologische concepten is
-
Omega omdat ze het eerste waterdichte duikhorloge met 135m WR hebben bekokstoofd en co-axiale escapements gebruiken
-
Seiko omdat ze de quartz race hebben gewonnen, maar bijvoorbeeld ook in een foto-finish zaten met Heuer/Hamilton/Buren en Zenith wat betreft de eerste automatische chronograaf, allemaal in 1969.
-
Vintage Longines omdat dat de Patek van je jaren 30-50 was
Dan heb ik nog wat links voor je:
Kijk, je kunt de horlogegeschiedenis door de lens van veilinghuis Christieās lezen, en dan heeft Rolex het waterdichte horloge uitgevonden:
Maar de āwatch expertsā van Christieās moeten zich de ogen uit de kop schamen. Want zo zat het werkelijk:
https://www.vintagewatchstraps.com/waterproof.php
Maar ook dit:
En met al het schrijven over het echappement heeft niemand het coolste echappement van 2020 genoemd. Het is niet van Rolex of Patek.
Frederique Constant maakt in mijn ogen het meest interessante mechanische uurwerk van dit moment. Op de hele markt. Punt.
De Monolithic.
Dat is simpel, en sinds 1930 totaal irrelevant. Je pakt een echappement, monteert het in een kooi die roteert, zodat je echappement geĆÆsoleerd wordt van bewegingen die het horloge in verschillende posities brengen. Dit omdat face up, down, diagonaal en verticaal allemaal potentieel een andere loopsnelheid van het horloge teweeg brengen. Een tourbillon is dus een poging om de balans stabieler te laten functioneren.
Vandaar het āreguleren in vijf (of zes) positiesā.
Dan kan je meteen je naam hier laten veranderen naar EternalVirgin
Ik hou het wel bij de kalenderdagen dat ik of thuis slaap of bij mijn vriendinā¦iets overzichtelijkerā¦en meer rust aan het hoofd
Ik ken alle letters van het alfabet. Lijkt me genoeg.
Top reactie! Staan een boel artikelen in over de historie van de horloges, ga het sowieso even doorlezen (mits het rustig blijft op werk⦠)
Ik heb het natuurkundige inzicht van een kip, natuurkunde was het eerste vak wat ik liet vallen op de middelbare school (heb net mijn bachelor Economics and Business Economics gehaald). Toch ga ik maar een goeie poging doen om het te begrijpen, want interessant vind ik dit allemaal dan weer wel.
Eternal but RoyalVirgin
Inderdaad, zowel mijn beide broers (1966 en 1972), mijn moeder (1945) en ikzelf (1967) hebben dezelfde eerste 6 cijfers in het BSN (144945), de laatste 3 zijn verschillend.
Alleen mijn vader (1939) had een geheel afwijkend BSN .
En oh ja, in de categorie Nutteloze Feitjes: autokentekens en telefoonnummers van meer dan 30 jaar geleden onthouden, telt dat ook�
Dit berust echt op toeval, de BSN bevat geen enkele inhoud anders dat deze een structuur heeft waardoor gecontroleerd kan worden of het een geldig nummer is (11-proef). Sorry even off-topic.
Dit komt vanzelf met de tijd. Gewoon naast heel veel horloge gerelateerde filmpjes en reviews kijken/lezen, vooral ook heel veel hier op het forum lezen, en als er een nummer genoemd wordt, even opzoeken welk horloge daarbij hoort.
Voor je het weet ga je de nummers herkennen en uiteindelijk onderscheiden en onthouden.
De forummers die al heel lang en fanatiek met deze hobby bezig zijn, herkennen heel veel nummers zonder daarvoor te hoeven leren.
Zolang je de volgende superbekende nummers je niets zeggen, zul je er nog heel wat uurtjes in moeten steken: 16610, 5711, 15400, en zelfs een lang nummer zoals 311.30.42.30.01.005 herkennen heel veel leden redelijk makkelijk.
Vaak is een bijnaam alleen nl niet specifiek genoeg.
Bv āPepsiā zegt niet welke generatie bedoelt wordt, maar als je daarbij bv 16710 op jubilee vermeldt, weten de meesten hier wel aardig wat je bedoelt.
Hodinkee heeft een aantal geweldige videoās over specifieke modellen en de verschillende referenties over de jaren:
https://www.youtube.com/results?search_query=hodinkee+reference+points
Zuuuuurrrrrrrrrr
Net in mijn pauze gekeken, dit is dus mooi om te zien!
Dat is nu wel het geval maar toen in 1985 de nummers werden geĆÆntroduceerd kregen vaak eerst de kostwinners een nummer en later de rest van het gezin. En kreeg je dus opvolgende nummers, met 11 er tussen. Nu inderdaad krijg je gelijk bij geboorte je nummer en is het inderdaad slechts een nummer. Ben benieuwd hoe het zit met meerlingen. Krijgen zij ook een volgnummer?