Middels ben ik wel in een stadium aangekomen dat ik ook echt referentienummers bij horloges wil gaan leren. Niet alleen dat ik het beestje bij de officiele naam kan noemen wanneer ik er eentje zie, maar ook dat ik langzamerhand de verschillen tussen de horloges over tijd wat beter leer kennen. Alleen, waar begin ik?
Ik ben bijvoorbeeld wel iets meer bekend met de Rolex Datejust referentielijn, maar dat is ook enkel de 1601, 16013, 16014 en 16234
Nu lijkt het mij bijvoorbeeld gaaf om de Rolex Submariner lijn van begin tot eind te kennen met referentie en al, hetzelfde geld voor de Daytona lijn. Nu kan ik natuurlijk gaan googelen en inlezen, maar misschien nog mensen met wat algemene tips & tricks?
Ohja, wanneer ik een referentie master Rolex ben, is Patek aan de beurt!
Ik ken al jaren al onze productnummers met hun diverse internationale namen uit het hoofd, inclusief alle legacy nummers en waar de producten origineel vandaan zijn gekomen. Daarnaast houd ik ook de laatste updates en key facts bij. Waarom? Geen idee, het is zo gegroeid en nu een leuke conversatiestarter tijdens vergaderingen of wanneer de baas wat key facts nodig heeft voor een presentatie. Een collega waar ik mee samenwerkte in het begin van mijn carrière zei altijd soms onthoud men nu eenmaal nutteloze informatie, en zo zie ik deze tik ook maar. Evenals TS die graag de referentienummers wil kunnen oplepelen.
Ik heb meer het idee wanneer ik me hierin ga verdiepen je automatisch meer te weten komt over die geschiedenis van de modellen, en wat waarom veranderd is. Plus het voelt gewoon heerlijk om dat ook nog ervan te weten