Ik ben geen grote fan van lederen bandjes maar heb ook nog niet de juiste leverancier oid gevonden voor andere soorten. Hebben jullie goede ervaringen met rubberen of natobandjes? En waar kwamen ze vandaan?
Mijn fijnste rubber bandjes komen van Hirsch, echt rubber (geen FKM). Heel zacht en soepel.
Hangt van het type horloge af en leer heb je in veel soorten en kwaliteiten.
Draag zelf graag elastische bandjes oa van Erika de MN.
Zijn niet goedkoop maar gaan jaren mee.
Deze van Stew-Ard zijn ook prima van kwaliteit en als voordeel geen band die onder je horloge doorloopt.
Ook Nick Manky maakt deze maar zijn iets slapper.
NATO kan je natuurlijk overal bestellen en op Ali voor een euro of 3 al klaar.
Klopt helemaal maar ik merk dat mijn voorkeur toch naar andere materialen gaat in de meeste gevallen. ik was ook gewoon opzoek naar goede tips ![]()
Mijn laatste NATO bandje komt van Watchgecko en die bevalt echt heel goed, voelt erg premium
Hartelijk dank die zien er wel goed uit
Heb laatst op horloge.nl 2 lederen bandjes bestel. Waren originele Seiko bandjes. Veel keus daar.
Mijn tips als je nog zoekende bent;
Kijk naar wristshots van anderen, met vergelijkbare horloges.
Koop teveel bandjes, het bederft niet, dus een voorraad kan nooit kwaad. ![]()
Maar serieus: soms staat het ene bandje voor geen meter en een vergelijkbare is perfect. Het luistert op sommige horloges vrij nauw, dan kun je maar beter iets teveel op voorraad hebben.
Daarom;
Koop kwaliteitsbandjes in het lichtblauwe gedeelte hier op HF. 60% van mijn bandjes komt van het forum.
De forumsponsor
heeft daarnaast voor ieder wat wils. Snelle levering ook.
Verder shop ik graag op Watchgecko, of CNS Watch Bands voor bepaalde kleuren. CNS blinkt niet uit in kwaliteit, maar heeft wel interessante aanbiedingen.
Koop op Ali bandjes zoals Sailcloth, rubber en Nato, Canvas in meerdere kleuren om uit te proberen. Als je daarna “premium” banden elders koopt, dan kun je zelf ontdekken of ze echt beter zijn, of gewoon aan dropshipping doen. Clasps zijn op Ali vaak vrij lomp en overzised. “Premium” banden op Ali hebben daar minder last van. Dan betaal je 9 euro ipv 3. ![]()
Gooi Nato’s in de was. Daar wordt het zachter van. Single straps zijn fijner. Ik modificeer iedere Nato tot single strap.
Koop Vintage bandjes in rare maten op Vinted of eBay als lot (bundeltje).
Bestel maatwerk op Etsy. Als je leer niets vindt, probeer dan eens saffiano leer. Op Etsy of bij Bulang and Sons vind je dat in de kleur die je zoekt. Nu we het toch weer over leer hebben: Oiled bruin leer van Bulang is ook één van mijn favorieten als het wat dikker mag zijn.
Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in
dank voor je super uitgebreide berichtje. Ik had nog niet gezien dat er hier op het forum ook bandjes werden verkocht, dat is helemaal een goede tip!
Leren banden zijn een “soms” het ligt aan het horloge, de band, het weer en hoe ik me die dag voel of leer wel of niet fatsoenlijk past.
Ook vind ik leren banden vaak aan de korte kant bij de standaard maat (ik zit regelmatig op het laatste gaatje, of 1 over) en dan zit je te hannessen met de keepers op de band die los rondzwerven omdat er niks vast te houden is.
Die keren dat een band goed zit, is het een Hirsch Mariner of een STRPS geitenleer variant (zacht, soepel, maar kort…).
Rubber banden is ook een soms, bij de SLA021/MM300 die ik heb, heb ik een siliconen rubber Seiko band van een Willard zitten, dat is goed te doen, vooral met korte mouwen. Bij lange mouwen stroopt het teveel op het de stof.
Wel is het zo dat bij rubber banden met een metalen keeper (of passant) dat die nog wel eens erg ruim over de band wil schuiven, dus die wikkel ik meestal even in een doek, leg er een schroevendraaier op en geef het een rik met een hamer om de opening aan de binnenzijde iets kleiner te maken.
Voor een enkele keer is een band zoals een Bonetto Cinturini 284 voor op een 1000m Seiko tuna wel prettig, want dat heeft het moderne soepele, klassieke uiterlijk en geen stroperigheid. Je moet wel van vanille houden, want die banden ruiken behoorlijk.
Verder zoals eerder is aangegeven is een MN strap wel zo’n beetje /het/ alternatief wanneer niks anders lekker zit. De voordelen zijn er wel, vochtbestendig, rekbaar, kleurtjes, stevig genoeg om jaren mee te gaan en je hebt er verder geen omkijken naar.
Nato banden vind ik vaak wat dun voor de wat zwaardere horloges, daarom heb ik wel een paar keer de ballistic nylon zulu variant geprobeerd, maar dat spul is taai, hard en lastig in vorm te krijgen, vandaar de MN strap als alternatief.
Weet eigenlijk wel zeker dat o.a. WatchGecko en Northstar bij dezelfde fabrikant kopen als de handelaren op Ali voor wat betreft sailcloth.
Northstar had ik een review gezien op youtube en ook gelezen op reddit dat ze identieke producten hebben als dassari.
Ik had zelf een sailcloth van WatchGecko en vorige maand verkocht, begin vorige week kreeg ik in mijn feed van ali ineens rubber bandjes voorgeschoteld en bij het zien gelijk maar één besteld. Gisteren binnen gekomen en ondanks dat ik die van WatchGecko niet meer heb weet ik zeker dat het precies hetzelfde is!
Vergelijk maar met die van bovengenoemde, alleen Northstar heeft 2 aanpassingen gedaan/laten doen.
Dat is ook mijn ervaring, idem voor sommige (fijne) Nato’s.
Ik kan STRPS - Koop premium horlogebandjes & Accessoires van harte aanbevelen heb er eerder al een prima nato gekocht en een paar dagen geleden een mooie rubberband. Ze zijn erg klantvriendelijk.
Heb je een linkje van die sailcloth? Toeval wil dat ik er naar op zoek ben ![]()
Dank u ![]()