Tips voor nieuwe verf op de cijfers van de bezel van speedmaster date(1998)

Hallo allemaal,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Tum, 36 jaar oud en ben kersvers gestart in de wereld van horloges. Door een goede vriend, ook lid van het forum en een enthousaiste horloge verzamelaar ben ik geintreseerd geraakt in horloges. De afgelopen periode heb mijzelf lichtjes verdiept in de verschillende horlogemakers en types.

Vandaag heb ik mijn eerste horloge gekocht. Ik heb gekozen voor een speedmaster date automatic uit 1998. Het algemeen ontwerp, de mariene blauwe plaat en de techniek van Omega spreken mij erg aan. Ik ben superblij met de aankoop.

Het horloge bevind zich algemeen in een goede staat. Alleen zijn de cijfers en letters op de bezel waarschijnlijk weggepolijst. Ik zou dit graag willen herstellen naar de orginele staat.

Weten jullie een bedrijf die de cijfers en letters kan restaureren volgens de orginele kleur?
En weten jullie ongeveer wat dat moet kosten?

Gr. Tum

9 likes

Gefeliciteerd! Mooie Omega.
Ik weet niet wat de referentie is van deze Speedmaster maar als ik Google op “Omega Speedmaster blue dial date” dan tref ik 2 varianten aan: één met gekleurde (donkerblauwe) bezel en één precies zoals die van jou, dus met een rvs bezel.
Hij is hoogstwaarschijnlijk dus zoals hij hoort.

Dankjewel! Het referentie nummer is 3511.80, een aantal letters zijn zwart en de rest is rvs.

Welkom op het forum :smiley:

1 like

Gewoon modelbouwverf, deze is in veel kleuren te vinden.
Aan te brengen met een miniatuur kwastje of een sate prikker.
Als het over de rand gaat niet zo erg.

Even laten drogen ongeveer kwartier of 20 minuten, dan kan je met een keuken papier met heel weinig oplosmiddel (terpentine of wasbenzine) de rest van de bezel schoonpoetsen alleen in de cijfers blijft verf achter mooi scherp resultaat.

5 likes

Welkom en ik heb het met mijn 1655 ook maar ik durf niet. Ik heb even online gezocht en op YT staat een filmpje.

Ook op een ander forum dit gezien

Ben benieuwd hoe het afloopt, als het goed lukt ga ik het ook proberen.

Ik gebruik bij het verwijderen van het teveel aan verf een vlak gesneden penhoutje. Is hard genoeg voor de verf, en zal het staal niet beschadigen. Met oplosmiddel heb je toch altijd weer kans dat je in de cijfers/letters terechtkomt.

2 likes

Als je weinig oplosmiddel op een stukje keukenpapier gebruikt op het moment dat de verf half uitgehard is krijg je een perfect resultaat. Gaat het toch nog mis gewoon overnieuw doen.

1 like

Allen bedankt voor de reacties, ik ga er even over nadenken wanneer en of ik het ga doen. Ik heb er in iedergeval een goed beeld bij :grinning:

Welkom en een mooi horloge! Succes met het “klussen”. Benieuwd naarder resultaat in ieder geval.

Even een upje, vandaag het horloge naar de juwelier in Diemen gebracht om de bezel te laten in kleuren :slight_smile:

Volgende week vrijdag is tie klaar zal dan even een foto posten van het resultaat.

Gisteren het horloge mogen ophalen bij de juwelier en ondanks dat niet alles is gelukt om volledig in te kleuren mag het resultaat er wezen.

Volgende keer maar eens de volledige bezel vervangen bij een service beurt.

Zie hier het resultaat. Ben er zelf heel blij mee.

3 likes

1 like

Erg mooi gelukt, horloge krijgt er gelijk een andere uitstraling door.

Misschien ligt het aan de foto, de cijfers lijken goed gevuld, alleen 110 met wat oneffenheden?

Klopt bij de 110 en een stipje onder de 500. Volgens de horlogemaker was dit het best mogelijke resultaat. Voor €75 vind ik het voor voorlopig een prima oplossing. De bezel vervangen kost circa €200 dus dat ik de volgende keer gezamenlijk met de service beurt.

Dan had ik die 75 gespaard en meteen die 200 uitgegeven……

Nu heb je 75 uitgegeven voor een half tevreden stellend resultaat!

3 likes

Helemaal gelijk alleen wist ik dit niet aan de voorkant. Voor de volgende keer neem ik dit zeker mee :slight_smile:

1 like

Is er er ooit een beschadiging bij de 110 geweest die is weggepolijst met als gevolg dat de cijfers minder diep zijn en het daarom niet lukt?

Anders zou ik niet weten waarom het niet wel zou kunnen. Ik neem aan dat je horlogemaker de bezel super clean vetvrij gemaakt heeft voor het vullen?

Ik had 5 euro voor verf en 5 voor kwastje uitgegeven en dan gewoon perfect resultaat gegaan.

2 likes

Wow ziet er goed uit! Ben vrij nieuw in de wereld van horloges dus zelf doen was helaas geen optie voor mij.

Vind wel reuze interessant hoe je de bezel zelf demonteert en weer terugplaatst.