Ik zal mijzelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Tum, 36 jaar oud en ben kersvers gestart in de wereld van horloges. Door een goede vriend, ook lid van het forum en een enthousaiste horloge verzamelaar ben ik geintreseerd geraakt in horloges. De afgelopen periode heb mijzelf lichtjes verdiept in de verschillende horlogemakers en types.
Vandaag heb ik mijn eerste horloge gekocht. Ik heb gekozen voor een speedmaster date automatic uit 1998. Het algemeen ontwerp, de mariene blauwe plaat en de techniek van Omega spreken mij erg aan. Ik ben superblij met de aankoop.
Het horloge bevind zich algemeen in een goede staat. Alleen zijn de cijfers en letters op de bezel waarschijnlijk weggepolijst. Ik zou dit graag willen herstellen naar de orginele staat.
Weten jullie een bedrijf die de cijfers en letters kan restaureren volgens de orginele kleur?
En weten jullie ongeveer wat dat moet kosten?
Gewoon modelbouwverf, deze is in veel kleuren te vinden.
Aan te brengen met een miniatuur kwastje of een sate prikker.
Als het over de rand gaat niet zo erg.
Even laten drogen ongeveer kwartier of 20 minuten, dan kan je met een keuken papier met heel weinig oplosmiddel (terpentine of wasbenzine) de rest van de bezel schoonpoetsen alleen in de cijfers blijft verf achter mooi scherp resultaat.
Ik gebruik bij het verwijderen van het teveel aan verf een vlak gesneden penhoutje. Is hard genoeg voor de verf, en zal het staal niet beschadigen. Met oplosmiddel heb je toch altijd weer kans dat je in de cijfers/letters terechtkomt.
Als je weinig oplosmiddel op een stukje keukenpapier gebruikt op het moment dat de verf half uitgehard is krijg je een perfect resultaat. Gaat het toch nog mis gewoon overnieuw doen.
Klopt bij de 110 en een stipje onder de 500. Volgens de horlogemaker was dit het best mogelijke resultaat. Voor €75 vind ik het voor voorlopig een prima oplossing. De bezel vervangen kost circa €200 dus dat ik de volgende keer gezamenlijk met de service beurt.