Sinds een paar maanden ben ik bezig met het assembleren van horloges. Ik merk dat de wijzers, met name de secondewijzer, erg tricky zijn. Ik gebruik een pincet om de wijzers te plaatsen, maar ik vraag me nu af of dat de juiste/beste wijze is. Kunnen jullie tools aanraden om dit klusje te klaren?
Gebruik een messing of titanium pincet. Scheelt enorm in de kans op krasjes! Titanium (ook helemaal niet enorm duur) is zo licht in de vingers, dat je veel betere controle hebt. Tip - CousinsUK. Heb geen aandelen.
Het wijzers zetten is niet even een paar wijzers erop duwen.
Het begint bij een goede werk houder die het seconderad ondersteunt. Daarnaast gebruik ik een gepolijste platte pincet om de wijzer vast te nemen. Een pincet met kunsstof tips werkt ook prima voor het vastnemen van de wijzer. Het vast zetten kan met een dure wijzerzetter maar de goedkopere variant van Horotec doet zijn werk ook prima. En idd een stukje folie tussen je gereedschap en wijzer helpt beschadiging te voorkomen.
Deze hand-pushers werken ook wel maar je moet wel goed recht kunnen werken uit de losse pols.