Beste forumleden,
Ben aan het werk in een Parrenin 40 uurwerk (zie foto). Nu wil de hebel kennelijk niet loskomen. Ik krijg de stift namelijk niet verwijderd, ook niet na volledig verwijderen van de schroef.
Wat kan daarvoor de verklaring zijn en wat is de oplossing? I
Ik kan er van de voorkant niet bij.
Soms helpt een klein tikje tegen die schroef (als hij wat losgedraaid is). Kan zijn dat de tirette vastgeplakt/geroest zit aan de platine.
En dubbelcheck. Er zit niet een klein schroefje in de kast in de buurt van de blauwe pijl? Bij amerikaanse zakhorloges komt een soort split stem ook voor. Die moet je dan daar losschroeven.
Dank je, Jenneke, voor je vlotte reactie.
Er zit geen schroefje zoals je beschreven hebt. Tikken tegen de schroef als hij wat los gedraaid is, hielp helaas ook niet.
Ik zie overigens nergens roest, ook niet op de stift. Vastgeplakt zijn zou best kunnen. Het uurwerk is erg droog met resten ingedroogd vet. Maar je zou wel verwachten dat de kracht die de stift uitoefent bij het uittrekken voldoende is om hem los te krijgen.
Heb overigens ook WD40 toegevoegd, tot nu toe zonder resultaat.
Zolang de stift nog geblokkeerd in de kast en uurwerk zit, kan ik het werk niet uit de kast nemen en evenmin onder de wijzerplaat kijken.
Hopelijk is er een truc om de tirette vrij te krijgen en daarmee de stift, zonder het werk uit de kast te nemen. Als de stift en kroon eruit zijn, kan ik het horloge verder demonteren.
Het lijkt er toch op dat je de schroef “omhoog” draait dus de tirette niet vrij komt. Het “tikje” op de schroefkop zoals Jenneke zegt lijkt me de enige optie om hem te lossen.
Het gebeurt ook wel ooit dat de randjes van de tige(stift) blijven haken achter een vulring( hier niet) of aan de kast. Als je al wel de kastschroeven losmaakt kan het uurwerk ietsje draaien tov de kast. Misschien helpt dat?
Met een punttangetje de kroon los gekregen maar al met al een te lange stift om het werk uit de kast te krijgen.
Als er nog andere suggesties zijn, dan graag!