Tirette veer Poljot

Ik heb een oude Poljot chrono, waar ik zeer aan gehecht ben. Het verzetten van de wijzers gaat echter niet meer zo goed, omdat de tirette veer kapot is. Volgens mijn horlogemaker gaat het om een tirette veer Poljot 3017.
Hoe zou ik daar aan kunnen komen? Kan ik een willekeurige andere Poljot kopen en de veer over laten zetten of waar zou ik dan op moeten letten.

Hazeltje

Als het om een oud Strela model gaat dan moet je echt een orginele veer hebben voor het betreffende caliber.

Arjay

Zoals Arjay al aangaf: bijna alle kalibers hebben een unieke tiretteveer, dus alleen een tiretteveer van een 3017 past precies in jouw chrono; helaas zijn onderdelen voor deze uurwerken nergens te koop, en een “sloper” vinden kan wel eens lastig worden.
Maar aangezien een Poljot 3017 heel in de verte lijkt op een Zwitserse Venus 175, is er wel een mogelijkheid om je horlogemaker een tiretteveer van dat kaliber te laten bestellen en (met weinig moeite) passend te laten maken:

Het bovenste stukje van de veer moet wat smaller geslepen worden, voorzover ik me kan herinneren hoeft er verder weinig of niks aangepast te worden (de schroefgaten zitten op de goede plek) en dan zou het weer OK moeten werken.

Succes,
Paul

Ik kan echt genieten(en stiekem jaloers)van dit soort kennis. Thumbs up!!
succes Hazeltje

Het zou kunnen zijn dat ik er nog een heb, ik heb een tijd geleden een konvoluut gekocht, Er is overigens op E- bay Duitsland een shop die regelmatig deze onderdelen Venus ed in de verkoop heeft.

Arjay

he hazeltje is het toch niet voor niks geweest he
groet pajero
jan de groot