Tissot 1853 Silent alarm

Ook nu weer, een voor mij, apart horloge. Het betreft de Tissot Silent alarm.
Het is een quartz uurwerk (ETA E15.001) en er bevinden zich 2 knoopcellen (type 350) onder de kap.
Het glas en de bezel zijn aanraakgevoelig.
De kroon is driehoekig en kan niet ronddraaien, het heeft naast de normale stand, een uitgetrokken stand en de kroon kan worden ingedrukt.
Het op tijd zetten of het instellen van de tijd voor het alarm gebeurt dus met ingedrukte of uitgetrokken kroon.
Ik moet dat nog verder onder de knie krijgen. De wijzers staan nu niet goed uitgelijnd en het is me nog niet gelukt om dat via het uurwerk op te lossen. Ik kan de wijzers er natuurlijk afhalen en goed zetten.
Nog wat foto’s van dit horloge:

Het horloge is uitermate geschikt voor gezichtsbehinderden.
Als er leden zijn, die dit horloge in bezit hebben of hebben gehad, graag de ervaringen.

5 likes

Ik snap het niet helemaal. Aanraakgevoelig resulteert in …?
Hoe stel je de tijd in?
Wat hoidt het silent alarm in?
Zo veel vragen :wink:

Kaputt :speak_no_evil:

1 like

Hierbij hoe die in te stellen is. Succes ermee.
Mocht je nog meer vragen hebben stel ze gerust ik heb de handleiding net bij Tissot opgezocht.

2 likes

De handleidingen heb ik (natuurlijk) ook gevonden en doorgewerkt. Bedankt voor de reactie @Jero1. @Plees eerst instellen van de wijzers naar 12, dat gaat via ingedrukte kroon, blijven indrukken, doe je vinger op het glas bij 9 of 10 de uurwijzer beweegt tegen de klok in of op 2 of 3, de uurwijzer gaat dan met de klok mee. Evenzo met de minuutwijzer door je vinger op 7 of 8, de minuutwijzer beweegt tegen de klok in o of 2 of 3 met de klok mee.

De tijd bijzetten gaat met een uitgetrokken kroon.

Ook het alarm instellen gaat op een dergelijke manier. Het alarm veroorzaakt alleen een voelbare, niet hoorbare trilling.

De tijd is via de wijzers af te lezen, maar ook door voelen en tellen van het aantal trillingen. Het uur voel je door de kroon even in te drukken en met de vingen langs de bezel te gaan. Daar waar een lange trilling voelbaar is een lange trilling, daarna de minuten, weer met de vinger rond en een trilling voelen, nu korte trillingen en tellen.

3 likes

Dank voor de uitleg, bijzonder horloge zo :+1: