Ik heb een vrijwel nos Tissot Navigator binnen met 2481 uurwerk van een gereputeerde verkoper. Ik ging er van uit dat de datum snel verzet kon worden door het (licht) indrukken van de los gedraaide kroon. Dit gaat echter niet.
Het uurwerk zag er goed uit en de kroon lijkt origineel, wat door de verkoper ook aangegeven is. Hij zegt dat er ook 2481 uurwerken zijn zonder snelverzet omdat dit in bepaalde kasten niet werkt.
Ik heb even gegoogled en zag op een oud WUS-topic Roland Ranfft aangeven dat naast kapot uurwerk en foute kroon/stem hij inderdaad ook soms kasten tegen kwam waarin het snel verzet niet werkte.
Wie heeft ervaring met dit uurwerk en/of weet hier meer over?
Alvast mijn dank!
Ja, dat is interessant. Ik kan me wel voorstellen dat het bij een geschroefde kroon misschien anders werkt of het mechanisme is geneutraliseerd omdat je anders misschien per ongeluk elke keer de datum door zou drukken bij het vastschroeven.
Geen ervaring met dit type maar de combi schroefkroon en deze manier van snelverzet lijkt me verre van perfect, dus kan me goed voorstellen dat het hier uitgeschakeld is. Om te schroeven moet je lichte druk uitoefenen, hierbij zou de kans op verzetten groot zijn. Juist bij een schroefkroon (waarbij een veermechanisme in kroon/stem is aangebracht) is de lengte van de stem minder kritisch en zul je ze eerder iets te lang als te kort zien.
Ik ben erg benieuwd of er kenners zijn die jou (en mij ) uit de duisternis kunnen helpen.
Kun je eens fotos plaatsen van de kroon los en vastgeschroefd om te kijken wat de speling is? Overigens een foto van het klokje is ook niet gek!
ik heb het zelfde uurwerk zitten in mijn Tissot Navigator, bij mij is light indrukken wel de manier om de datum te verzetten.
misschien een beurtje nodig?
Mooi! Sorry, kan niet veel van de ruimte tussen kast en kroon afleiden.
Heb je ergens een nummer (mag via pb) dan kan ik het bij Tissot voor je navragen.
Ik heb hetzelfde Tissot/Omega caliber ( 1481 ) in mijn Omega Geneve uit 1973, en het snelverzet werkte altijd prima. Kort geleden heeft het horloge een servicebeurt gehad en nu… werkt het snelverzet niet meer. Ik kan drukken wat ik wil, er gebeurt niets. Ik heb dat eerder gehad met een Tissot, toen moest de kroon iets verder van de kast, en daarna was het in orde. Weet niet of dat hier nu ook het geval is?
Heb deze calibers in mijn lange loopbaan veel hersteld.
De datumcorrectie gebeurt door op de kroon te drukken, dit kan doordat er een spatie is tussen kast en kroon.
Het systeem zelf is niet denderend doordat een pal de datumschijf moet verder duwen en er moet toch wat kracht gezet worden op de kroon om de weerstand van het mechanisme te verzetten.
De grootte van die kracht is te groot om met een opschroefbare kroon te kunnen werken, bij druk op de kroon zal dus de kroon ingedrukt worden en niet de datumcorrectie.