Ik heb een tissot actualis autolub met dag/ datum,horloge loopt ook de datum maar ik kan hemniet verstellen ik kan hem maar op 1 stand uit trekken wie kan mij helpen?
Ja, nog steeds maar alleen met datum. Dus geen dagaanduiding.
Ik vrees dat er niets aan het probleem van TS te doen is, omdat het caliber in een plastic behuizing is opgesloten.
Het ontwerp is als onderhoudsvrij bedoeld en niet te repareren.
Ah, dan houdt het daar waarschijnlijk op voor de TS.
Bij veel uurwerken uit die tijd kun je de dag alleen maar verstellen door de tijd 24 uur vooruit te draaien. De datum gaat dan uiteraard ook mee.
Als je alleen de datum wilt verstellen kun je heen- en weer draaien tussen 9 uur 's avonds en net na middernacht. De datum klikt dan elke keer mee vooruit, maar niet terug, de dag gaat wel mee terug, zodat je de dag dus niet verstelt.
Het is dus even puzzelen om de dag en datum beide goed te zetten. De reden dat ik die moeite meestal niet neem als ik weer eens een vintage day-date uit de box pak.
Oke ik snap het, maar zit er ook een nederlandse aanduiding in voor de dag?
Ik heb volgens mij nog nooit een Tissot gezien met een Nederlandse dagaanduiding, dus de kans lijkt mij klein.
WBcoupe, wat een goede tip, ik heb net in Bologna op een antiekmarkt een werkende Tissot Actualis Autolub gekocht. Natuurlijk als horloge liefhebber gezien dat hij liep, maar even vergeten of je ook de datum kon verzetten. Kon geen tweede stand vinden met de kroon, dus ik dacht al dat het een miskoop was. Maar goed blijkbaar heb je duosok horloges met een stand, voor de tijd. Jouw tip werkt goed, op en neer tussen 21.00 en 24.00u. Kan zelfs nog sneller met dit horloge. Ik kon vanaf ± 22.30 - 12.05 heen en weer gaan. Mooie is dat dit horloge ook nog eens heel goed op tijd loopt.
Gefeliciteerd met de aanwinst
Het autolub uurwerk heeft inderdaad geen snelverzet voor de datum. Hier nog wat info over het uurwerk:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Tissot_2270
Hoe ver je exact heen- en weer moet draaien is inderdaad wat afhankelijk van het uurwerk, ik had veiligheidshalve 9 uur 's avonds gezegd, maar vaak hoef je niet zo ver terug