(tissot) Astrolon 2250

vanochtend binnen gekregen, was er al ongeveer sinds het beginnen van de hobby (bijna een jaar) naar op zoek, mooie afsluiter!

De astrolon 2250 is in de jaren 70 ontwikkeld door SSIH, (nu de swatch group) om een goedkoop en zelfsmerend (onderhoudsloos) uurwerk te zijn. Dat onderhoudsloos lijkt me goed gelukt; na ongeveer 40 jaar en (aan de stroefheid van de kroon te voelen) een flinke tijd niet lopend in de kist van de duitse verzamelaar van wie ik hem kocht stil te hebben gelegen, loopt hij nog zeer net. ik zal hem binnenkort eens op een afregelapparaat leggen en zien wat hij precies loopt.

het uurwerk heeft een robijn; de impulspin. het heeft ook een uniek shocksysteem en een interessant tikgeluid. het weegt overigens bijna niets.

het is een uurwerk dat bijna helemaal uit zelfsmerende polymeren bestaat. de raderen zijn dus gelagerd in de kloofjes zelf, ipv in robijnen.

fijne jaarwisseling allemaal.
mvg, Tobias

16 likes

Gave aanwinst, heel veel plezier ermee. :thumbsup:

1 like

Wow…die ziet er kicken uit! Mooi hoor🖒

Apart ding, nog nooit gezien! Mooie aanwinst.

Heel gaaf, essentieel stukje van de bijzondere Zwitserse horloge-historie. Gefeliciteerd met de aanschaf.

wat een geweldig leuk horloge!! veel plezier ermee!! :slight_smile:

Die is knap. Proficiat!

Uurwerk lijkt wel de voorloper van de system 51. Leuk ding hoor.

Mooi, mooi, :+1:

Wat een gave Tissot. Nog nooit gezien. Ik moest ook aan de Swatch Sistem51 denken. En 1 jaar zoeken naar een horloge vind ik nog wel meevallen hoor, naar de Discus Burger heb ik een jaar of 3 gezocht (en gevonden).

1 like

Leuke aanwinst, Tobias, bijzonder klokje. Mijn Tissot Actualis heeft hetzelfde binnenwerk, maar het uiterlijk is totaal verschillend:

Loopt inderdaad erg fijn, veel plezier ermee :thumbsup: