Tissot automaat loopt te snel, kosten reparatie?

Beste forumleden,

Had via marktplaats een tissot ballade 25 Jewels automatic horloge gekocht voor mijn vrouwtje.

Blijkt ie veel te snel te lopen: na een uur al 10 minuten voor. Helaas niks kunnen regelen met de verkoopster, ze wist er zogenaamd niets van.

Maar goed, wat kan ik ermee doen en wat zijn ongeveer de kosten? Hoop dat jullie me enige info hierover kunnen geven.
Als het teveel kost, gaat ie waarschijnlijk weer de deur uit.

Vrijwel zeker gemagnetiseerde balans-spiraal. Easy fix voor een horlogemaker, of zelf doen als je een Etic of de Chinese kopie hebt. Kan ook zijn dat de spiraal vuil is, dan wordt het even dompelen in de Bergeon One-Dip. Elke goede horlogemaker heeft dat (hels dure) spul staan.

Succes! Moet goed komen. :thumbsup:

1 like

Bedankt voor de snelle reactie! En waar moet ik dan aan denken qua prijs, als ik het laat doen? Zelf ben ik niet echt handig en onwetend op technisch vlak namelijk😁

1 like

Alleen demagnetiseren…? Niet heel veel meer dan een (of twee) tientje(s) lijkt me. Even deksel er af en zorgvuldig handelen, met een afregelapparaat checken of het resultaat heeft. Wel grote kans dat er een advies voor een volledige revisie aan vast zal zitten, waarschijnlijk niet onterecht.

Ik zie “25 jewels” - vrijwel zeker een ETA 2824-2. Geen hogere wiskunde qua service-werk, iets meer dan 100/120 euro lijkt me redelijk als je dit zou willen laten doen.

1 like

Voor de gehele revisie neem ik aan?

Yup! Maar 150 wordt 't tegenwoordig al gauw hoor. Via Longines ga je echt voor gaas, dan gaat-ie naar Brussel en ben je minstens het dubbele kwijt.

Woow haha! Hoop dat ik met alleen magnetiseren klaar ben eerlijk gezegd

Zijn er in omgeving zuid-Holland geen forumleden die dit doen trouwens?

Zoals al gezegd een magnetisatie probleem.
Maar ik zou er ook een servicebeurt aan vast plakken.
Dan heb je een prima klokje dat weer 10 jaar mee kan.

Grt.

1 like

Ik ben toevallig net een ateliertje aan het inrichten, maar licht en vloerbedekking zitten nog in ontwikkelings-fase helaas… :wink: Heb wel alle spullen in huis, maar de service uitvoeren is nu nog onverantwoord. Demagnetiseren en afregelen lukt me nu al prima desgewenst.

De One-Dip is er ook al…

Dat is mooi! En is dat in zuid-Holland?

Ik stuur je wel een PB, anders wordt het zo commercieel… :wink:

1 like

Beste horloge bezitters,
Ik heb vorige week mijn Tissot opgestuurd naar Eindhoven, en vervolgens het bericht ontvangen dat mijn Tissot opweg is naar Brussel.

Nou ben ik wel benieuwd hoeveel mij dat gaat kosten. Als mijn Tissot terug is, post ik in dit topic hoe het proces verliep.

De eerste kosten: Het verzekerd opsturen met DHL naar Eindhoven. €8,25.
Kosten doosje om te verpakken.
€ 0.31

https://www.tissotwatches.com/en-en/support/prices

Ik denk dat je hier een voorzichtig idee op kunt doen wat het ongeveer zal gaan kosten

Thanx⏳

Mijn Tissot heeft een swissmatic caliber, en de reparatie kost 120 CHF.

Mischien valt het onder garantie, al heb ik aangegeven dat ik mijn horloge heb laten vallen.
Op de reparatie krijg je in ieder geval 2 jaar garantie.

Een leuke weet: Het servicen van vintage Tissot horloges kost bij Tissot zelf CHF 100.

Volgens mij heb je niet goed gekeken, er staat “Subject to an estimation” Die CHF 100 is voor een uittreksel uit het archief. :wink:

Dan heb ik het verkeerd gelezen.

Is zo’n lijst gemaakt om een rookgordijn optetrekken?
Of speeld hierbij het veranderlijke van wisselende valuta koersen een rol?

Ik neem aan dat het indexatie prijzen zijn. Dus in mijn geval kan 140 CHF of 115 CHF ook worden gerekend.

Ik heb 120 CHF met een calculater € 105,3 als uitkomst.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Als je de Nederlandse Tissot site bekijkt staan er prijzen in Euro’s:

https://www.tissotwatches.com/nl-nl/support/prices

Wat vreemd is dat er allerlei uurwerktypes verdwenen zijn (o.a. de swissmatic)

Michael360 heeft een internationale Tissot.com link gepost.
Ik ben nogal gewend om Engels te lezen en te schrijven. Het valt mij soms niet op dat ik Engels lees.

Die van jou is inderdaad een nl link. :bulb:
De swissmatic staat er inderdaad niet bij. Kleine prijzen, en alles is een inschatting.
Zelf ga ik ervan uit dat een swissmatic caliber volledig word vervangen als die een flinke schok gehad heeft, en omdat het een volledig gemachineerd proces is hoe Eta de swissmatic maakt, verwacht ik niet dat erveel los aan te vervangen is zoals een ballans, tandwieltjes, rotor etc.

Swissmatic zal inderdaad gewoon vervangen worden; dat uurwerk kan volgens mij nauwelijks uit elkaar, net als de swatch sistem51, wat bijna hetzelfde uurwerk is. :thinking: