Tissot Carson powermatic 80 of Tissot Couturier

Hallo medeforummers,

Voormijn verjaardag over 3 maanden mag ik een Tissot uitzoeken.
Ik had zelf al een bedrag gespaard en de rest krijg ik van mijn echtgenote.
Zelf had ik mijn keuze laten vallen op de Couturier.
Mijn echtgenote zag mij liever met een ietwat goudkleurig horloge.
Na wat zoeken kwam ik uit op de Carson powermatic 80.
Deze laatste mist wat waterdichtheid(hoewel ik waarschijnlijk deze niet in het water zal gaan gebruiken)
De Carson mist tevens een dagaanduiding.
Qua prijs liggen ze dicht bij elkaar.
Is er verschil in kwaliteit van het uurwerk want dat zal voor mij de uiteindelijke doorslag geven?

Graag jullie tips!!

Groet en alvast bedankt voor jullie gedane moeite!!
Jo

2 likes

hoi jo!

Dat worden 3 lange maanden!

Beide uurwerken zijn ETA kalibers , de powermatic is gebaseerd op ETA-2824 , 23 jewels
deze blinkt uit met een zeer lange gangreserve , 80 uur!

De couturier heeft een 2834-2 kaliber , 25 jewels , gangreserve 42 uur

Kortom een moeilijke keuze inderdaad! ik zou persoonlijk voor de powermatic gaan.
Ook de vraag of het horloge een chronograaf moet hebben?

voor meer verwarring : de PR100 automaat is ook mooi :smiley:

1 like

mooi goud is niet lelijk

Dank je wel Ronaldo voor je reactie!!!

Zelf ben ik iets minder gecharmeerd van die gele kleur en zou ik het fijn hebben gevonden als de Carson een ietwat beter uurwerk zou hebben om de keuze voor de goudkleurige iets aantrekkelijker voor me te maken, maar dit is blijkbaar niet zo.
De Carson is ook nog eens gevoeliger voor evt wat meer water en heeft geen dagaanduiding.
Dit maakt het voor mij heel erg moeilijk.
De grotere gangreserve vind ik minder relevant tijdens het dragen.
Wat is voor jou de reden om voor de powermatic te gaan?
Vwb een stopwatchfunctie: dat maakt de horloge enkel duurder en dat zit er niet in…

Groet,

Jo

Mag ik vragen wat het beschikbare budget is?

Er zijn vast nog meer forum leden die met goede tips komen , dus wacht dat even af.
Ik heb zelf een tijd lang een tissot overwogen , dus heb aardig wat webshops in mijn lijst staan.

Hopelijk kan ik met meezoeken wat helpen.

Budget maximaal €525,-
De Carson staat voor €522,-
De Couturier voor €495,-

hier zou ik me geen zorgen om maken , gewoon af doen als je gaat zwemmen :wink:

Maar een ongelukje zit in een klein hoekje…
Al mijn duurdere Quartzen hebben minimaal WR 100 maar ik ga er NOOIT mee zwemmen.
Daar heb ik de goedkopere Casio’s voor…:blush:

Een tissot horloge met een automatisch uurwerk en 100 meter waterdichtheid, dat lukt net in deze prijsklasse
dan valt de carson eigenlijk af vanwege waterdichtheid.

couturier met het 2834 kaliber is gewoon een heel goed horloge.

voor mij werd het deze :

2 likes

heel veel succes! :smiley:

Het zoeken is het halve plezier…

Bedenk goed dat:

1. Goudkleurige horloges risico lopen minder goed de (mode-)tand des tijds te doorstaan
  2. ETA-uurwerken in de Tissots sowieso prima zijn, of je de Powermatic80 of de “gewone” kiest.
  3. Je met passen van modellen pas écht keuzes kan maken
  4. Certina ook ontzettend mooie (10ATM) horloges maakt in jouw budget
  5. Je op dit forum ongelofelijk goed met dit budget een z.g.a.n. kan kopen uit een hoger segment
  6. Je zonder Day-venster, waarschijnlijk ook nog wel weet wat voor dag het is.

Ik zat jaren geleden ook in een Tissot-spagaat in de 500 euro range. Bij mij werd het ook de PR100 Automatic @Ronald
Ruim vier jaar later kan ik nog steeds zeggen dat het een goede keuze was. Die keuze is voor iedereen anders. Ik kan maar één advies geven: passen, passen, passen…

3 likes

:ok_hand:

2 likes

Dank je wel heren voor jullie inbreng.
Zoals gezegd: Poeh het wordt er niet gemakkelijker op.
maar ik heb nog even…
Hoe zoek ik dan met vergelijkingsmogelijkheden hier op het forum???
Maar ik ben bang dat de keuze dan nog moeilijker wordt…

Boven in het scherm bij algemene horlogepraat het pijltje aanklikken en dan naar horloge markt

vergeet ook niet 24chrono uit te pluizen

:smile:

Zonder plaatje snap ik niet zo waar je precies op doelt?

Hoezo geen datumaanduiding?
Of echt de dag??
En subtiel two-tone. Mooie kleur.

Ik heb deze eens in mijn handen gehad…
Erg mooi ‘dik’ horloge…, mooi afgewerkt , erg mooie wijzers!

Dan zou ik zeker niet naar de PR100 gaan.
De Carson is dan veel meer horloge…

1 like

Ik hou absoluut niet van Romeinse markers. Vooral niet zó prominent. En die wijzers zou ik na een paar maanden op uitgekeken zijn. Mij allemaal iets te klassiek, terwijl ik vooral van dressers hou. Maar ik heb dan ook de PR100 gekocht, en niet de Le Locle of de Carson.

Lekker juweliers afstruinen en veel passen.

Dit is het beste advies , pas als de klok om je pols zit , weet je of DE klik er wel of niet is
De carson isinderdaad iets te romeins naar mijn smaak :neutral_face:

heel veel succes/plezier jo

1 like

Hallo Jo,

Moeilijke keuze inderdaad. :wink:

Als ik naar een dresser kijk maak ik me nooit zo heel erg druk om de waterdichtheid. Met 3 of 5 atm was ik gewoon mijn handen en ben ik niet bang dat ie dan per ongeluk een beetje nat wordt. Uiteraard niet onder de douche of zwemmen of zo.

Ik draag voor mijn werk tijdens kantoordagen ook gewoon een Tissot. Net een Carson verkocht om een Visodate te kunnen kopen. Heb het klokje twee weken “gemonitored” en kwam op +4 seconden over 14 dagen. Volgens mij is dat niet slecht. De uurwerken zijn volgens mij toppie.

Even meedenkend: ook een Visodate is een mooi horloge wat binnen het budget pas. Heeft ook dag én datum aanduiding. Heb je daar al naar gekeken?

Verder ben ik het eens met andere: gewoon eens gaan passen. :slight_smile:

Nog 1 dan , om het af te leren[quote=“MeistersingerFa, post:16, topic:70052”]
Hoezo geen datumaanduiding?Of echt de dag??
[/quote]