Hier is het dus eigenlijk gedaan op de laatste longines, de laatste technos en de opgespaarde nog naar te kijken schuifjes na. de laatste longines en de laatste technos liggen nog steeds laatste te wezen want geen zin. Maar nu kregen we eergisteren een tissot couturier chronograaf kadoo. Het gaat over dit
er zit een eta C01.211 in, afgeleid van de omega 1045 en de lemania 5100. Er zijn mensen die dat een ingenieus ding vinden, ik ben er niet 1 van. Er zijn mensen die het bestempelen als de winst-maximalisatie mechaniek voor de chrono’s, diezelfde mening ben ik ook toegedaan met al die plastieken brol erin. Soit zo liep ie bij aankomst
Dat is gene vette he, dus uiteen dat ding en alles de pot in
de plastieken onderdelen gaan niet in de elma, die poets je handmatig.
Montage achterzijde
montage voorzijde
de tussentijdse timing vergat ik, heb zitten prullen met de etachron die alles behalve goed zat en welk ik persoonlijk ook een echt kak systeem vind. Dus we gaan ineens naar de wijzers en wijzerplaat en bouwen het geheel in de kast
Dat geeft dit als eindresultaat
met dit als eindtiming en ja dial up zit er ergens nog enige resonantie (extra tikgeluid, kan ook wel van de camion geweest zijn die naar de bouwwerf naast onze deur denderde) maar ik ben er klaar mee.
Kwalitatief vinden wij dit niet de meest geweldige mechaniek, is ook niet fijn er aan te werken. ik zette voor de montage voorzijde / achterzijde alles na mekaar van fotootjes maar in realiteit is het een deeltje voorzijde, dan een deeltje achterzijde en dan weer switchen naar de voorzijde. Prettig vond ik het niet. er zitten ook een paar dingetjes in die je moet weten anders maak je hem al kapot bij de demontage:
1 veerton = zonder as en klikdeksel, dus deksel met as op en dat duw je dan op de ton met veer en dan steek je er een soort van as door om het ding vast te zetten met een lipje dat je onder de platine duwt. Ga je demonteren en je neemt hem verkeerd beet dan vliegt alles uit elkaar
2 demontage chronowerk voorzijde: vergeet vooral niet de chrono in de startpositie te duwen als je de voorzijde demonteert want anders zitten de hamers tegen het chronowerk en die plastieken brol kan er niet tegen als je dan demonteert, dus in vrije startpositie zetten
3 Ik vind ook de minutenteller raar lopen, ipv echt verspringen doet ie verschuiven, wel exact volgens de minuten die passeerden, maar toch ik vind het maar raar oftewel zit er ergens slijtage op de plastieke wieltjes / de hamer waardoor ie niet echt meer “springt” en heb ik die niet gezien bij de demontage / montage. Ik haal hem er toch niet meer terug voor uiteen .
5 wp is zonder schroeven, je moet ze lichten van de platine. dus eerst wijzers eraf en dan met schroevendraaiertje WP eraf lichten en dat is ook de enige wijze om de vulring verwijderd te krijgen.
6 veel te veel plastiek: anker + ankerrad, platine voorzijde, chronowerk, …
de vraag is of we er nog een 24mm band voor zullen kopen, we vinden het op ons beider polsen een veel te bruut horloge, dus veel draagtijd zal ie niet krijgen. Hij zit nu op een 22mm band en dat zie je Maar kom het is een leuk kadoo en ik heb er plezier van gehad het in orde te zetten, alleen ja t is zo groot met zijn 43mm diameter excl kronen en pushers en dik is ie ook, nu ja ik ben ook een dikkerdje dus dat is dan wel passend bij mekaar
Ook ff de chrono in gang gezet en na een goed wat minuten gereset
Een fijnen dag aan allen!