tissot couturier onderhoud en revisie

Hier is het dus eigenlijk gedaan op de laatste longines, de laatste technos en de opgespaarde nog naar te kijken schuifjes na. de laatste longines en de laatste technos liggen nog steeds laatste te wezen want geen zin. Maar nu kregen we eergisteren een tissot couturier chronograaf kadoo. Het gaat over dit

er zit een eta C01.211 in, afgeleid van de omega 1045 en de lemania 5100. Er zijn mensen die dat een ingenieus ding vinden, ik ben er niet 1 van. Er zijn mensen die het bestempelen als de winst-maximalisatie mechaniek voor de chrono’s, diezelfde mening ben ik ook toegedaan met al die plastieken brol erin. Soit zo liep ie bij aankomst

Dat is gene vette he, dus uiteen dat ding en alles de pot in

de plastieken onderdelen gaan niet in de elma, die poets je handmatig.

Montage achterzijde

montage voorzijde

de tussentijdse timing vergat ik, heb zitten prullen met de etachron die alles behalve goed zat en welk ik persoonlijk ook een echt kak systeem vind. Dus we gaan ineens naar de wijzers en wijzerplaat en bouwen het geheel in de kast

Dat geeft dit als eindresultaat

met dit als eindtiming en ja dial up zit er ergens nog enige resonantie (extra tikgeluid, kan ook wel van de camion geweest zijn die naar de bouwwerf naast onze deur denderde) maar ik ben er klaar mee.

Kwalitatief vinden wij dit niet de meest geweldige mechaniek, is ook niet fijn er aan te werken. ik zette voor de montage voorzijde / achterzijde alles na mekaar van fotootjes maar in realiteit is het een deeltje voorzijde, dan een deeltje achterzijde en dan weer switchen naar de voorzijde. Prettig vond ik het niet. er zitten ook een paar dingetjes in die je moet weten anders maak je hem al kapot bij de demontage:

1 veerton = zonder as en klikdeksel, dus deksel met as op en dat duw je dan op de ton met veer en dan steek je er een soort van as door om het ding vast te zetten met een lipje dat je onder de platine duwt. Ga je demonteren en je neemt hem verkeerd beet dan vliegt alles uit elkaar
2 demontage chronowerk voorzijde: vergeet vooral niet de chrono in de startpositie te duwen als je de voorzijde demonteert want anders zitten de hamers tegen het chronowerk en die plastieken brol kan er niet tegen als je dan demonteert, dus in vrije startpositie zetten
3 Ik vind ook de minutenteller raar lopen, ipv echt verspringen doet ie verschuiven, wel exact volgens de minuten die passeerden, maar toch ik vind het maar raar oftewel zit er ergens slijtage op de plastieke wieltjes / de hamer waardoor ie niet echt meer “springt” en heb ik die niet gezien bij de demontage / montage. Ik haal hem er toch niet meer terug voor uiteen .
5 wp is zonder schroeven, je moet ze lichten van de platine. dus eerst wijzers eraf en dan met schroevendraaiertje WP eraf lichten en dat is ook de enige wijze om de vulring verwijderd te krijgen.
6 veel te veel plastiek: anker + ankerrad, platine voorzijde, chronowerk, …

de vraag is of we er nog een 24mm band voor zullen kopen, we vinden het op ons beider polsen een veel te bruut horloge, dus veel draagtijd zal ie niet krijgen. Hij zit nu op een 22mm band en dat zie je :wink: Maar kom het is een leuk kadoo en ik heb er plezier van gehad het in orde te zetten, alleen ja t is zo groot met zijn 43mm diameter excl kronen en pushers en dik is ie ook, nu ja ik ben ook een dikkerdje dus dat is dan wel passend bij mekaar :rofl: :rofl: :rofl:

Ook ff de chrono in gang gezet en na een goed wat minuten gereset :wink:

Een fijnen dag aan allen!

25 likes

Dank voor het delen. Heb al een hoop commentaar gehoord en gelezen over dit uurwerk, leuk om hem dan een keer uit elkaar te zien. Je kunt wel duidelijk zien dat het kostenplaatje een belangrijke overweging was bij dit uurwerk.

4 likes

Oef kan me zo voorstellen dat men dit uurwerk bij Tissot gewoon zou vervangen ipv servicen? Mooi gedaan in ieder geval!

3 likes

Inderdaad veel plastic in dit uurwerk zo te zien. Heel knap gedaan wel. Loopt weer erg netjes :ok_hand:

1 like

Topverslag, en wat een hoop plastic… :sweat_smile:

2 likes

Van dat plastic zal vast wel, maar ik vond mijn Couturier uiterlijk erg solide aanvoelen. Dat er dan een soort buitenboordmotortje in hangt, valt niet op. De band ook, erg solide en zwaar spul. Daarbij is niet op een grammetje staal gekeken.

2 likes

Leuk om te lezen, mijn eigen horlogemaker was ook geen fan vh Omega uurwerk ivm de plastic onderdelen.

1 like

waarschijnlijk, lijkt me goedkoper er een uurwerk van 150-200 in te zetten dan er 2-3 uur een horlogemaker zich mee zoet te laten houden

OMG hebben ze bij de omega 1045 ook plastic onderdelen gebruikt, dat is dan wel zwaar de boel besodemieteren met de prijs van die omega’s. Ik ging ervanuit dat de eta aanpassing aan de omega 1045 de plastiek was om het geheel geodkoper te maken en dat er bij die omega 1045 gewoon nog overal staal en brons gebruikt was, alsook een klassieke veerton met as en klikdeksel.

dat is de onze ook, erg solide van kast, het binnenwerk daarentegen en voor ons draait het uiteindelijk wel om dat binnenwerk.

Prijstechnisch is er niets mis met een tissot met dit binnenwerk, nieuwprijs ligt rond de 1000 euro, dan kan ik idd leven met dit binnenwerk, maar ik vond het niet prettig om aan te werken en als er stukken aan zijn is het sowieso vervangen. Als je dan ziet dat een 2dehands speedmaster van omega met de 1045 in (lijkt blijkbaar heel erg sterk op deze tot de plastiek toe) 3000 - 4000 kost, dan zou ik me echt bedonderd voelen

Vraagje: loopt jouw minutenteller op de tissot ook zo verschuivend naar de minuut ipv met een sprongetje op de minuut. Ik vind dat raar - heb geen enkele chrono die zo werkt - en ofwel is het zo ofwel heb ik ergens iets van slijtage over het hoofd gezien (maar dat ga ik dan toch niet zoeken nu, dat zal voor het volgende onderhoud over een jaar of 4 zijn dan)

4 likes

Dat weet ik niet meer, ik heb hem al lang geleden geflipperd :flushed:

1 like

Brrrrrr zoveel plastic. Heb ik ook niks mee. Wel knap dat je hem weer zo straks aan het lopen hebt.

Gewoon verpatsen en iets terugkopen wat wel je eigen smaak is :wink:

Dat is iets wat ik niet kan, wat ik gekregen heb zal ik nooit verkopen, zal er mn leven lang zorg voor dragen.

1 like

Toch weer heel leuk om te lezen, met een mooi resultaat!

1 like

Het blijft verbluffend knap om het zo hersteld te zien worden.
Dankjewel voor de beschrijving en de fraaie foto’s.

1 like