Tissot en Omega

Zo heb ik een tijdje geleden een Omega met 1480 uurwerk in bezit gekregen.
Na ongelovelijk veel gek#t lijkt het eindelijk weer te werken. Veel stress, want het is toch een duur horloge.
Het leek me dan ook beter om te oefenen met wat goedkopere horloges. Dus wat Timexen naar de eeuwige jachtvelden geholpen en een leuke Tissot Seastar not-runner gekocht. Wat schetst mijn verbazing : Het uurwerk van de Tissot (2481) is als twee druppels hetzelfde als dat van de Omega die ik in afwachting van wat schroefjes nog los had liggen.

Nu is de 1480 van Omega vrijwel hetzelfde als de 1481.
Kan het zo zijn dat het enige verschil de eerste letter van het caliber nummer is ?

Nog eens wat dingetjes uit elkaar gehaald, en toen werdt het nog leuker : In de Tissot zitten meer juwelen dan in de Omega ! En ik meen dat meer juwelen betekent betere kwaliteit ?
De tandwielen van het automatisch opwindmechanisme van de Tissot zitten in juwelen, en bij de Omega is dat gewoon een busje metaal.
Alleen de kleur van het metaal is anders. Het metaal van de Omega is “bruiner”.

Nu weet ik dat je veel extra betaald voor het merk, maar dit is wel een beetje raar.

Wie kan me hier meer over vertellen ?

Bas

Beste Baseman,

Tissot en Omega behoren niet enkel nu tot de Swatch groep, dat was vroeger ook al zo, onder een gemeenschappelijke Holding. (Zoals bij heel veel merken trouwens)
En dus zijn er veel uurwerken van beide merken waar je quasi dezelfde calibers in zal terugvinden. Enkel de calibernummers verschillen dan met meestal een cijfertje…
Veel stukken van beide merken met dezelfde werkjes zijn dan ook gewoon inwisselbaar.

Maar Omega heeft imho nooit inferieure uurwerken gemaakt, dus de verschillen die je hebt opgemerkt hebben veelal te maken met de ouderdom van de uurwerken (zo implementeerde Omega sneller meer juwelen en Tissot volgde).

Ook de gebruikte materialen en het" vergulden" van de werken waren bij Omega “beter” en “frequenter”. Ook de toleranties die Omega hanteerde was strikter dan bij Tissot (maar dat kan je met het blote oog zomaar niet zien).

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Morse,

Dus zoals jij het vertelt zou de Tissot nieuwer moeten zijn dan de Omega.
De Omega is uit 1971. Misschien dat ze later hebben bedacht om er toch juwelen in te zetten voor het opwindmechanisme. Zeg eens 1972.
En iets later hebben ze die techniek ook bij Tissot overgenomen.
Zo zou het kunnen zijn gegaan.

Als ik nu nog eens wat verder in de documentatie kijk, dan zie ik dat het verschil tussen de 1480 en de 1481 van Omega precies drie onderdelen (waar de autoopwind in zit) en twee juweeltjes is…
Ik durf te verwachten dat de 1481 van Omega ook die zelfde juwelen zal hebben…

Marketing technisch wel heel gaaf om dat in die tijd al zoveer door te voeren. Heel knap. Soort Volkswagen en Skoda. Of Lexus en Toyota…

Ondertussen heb ik wel een vermist schroefje uit de Tissot van €13,- geplaatst in de Omega van €220,- Ik hoop dat mijn dochter daar over 50 jaar bij Christy’s geen last mee krijgt :slight_smile:

Bas