Een sportieve Tissot met een ietwat obscure en primitieve stappenmotor quartz uit 1977.
Heel omslachtig gelijkzetten. Door uittrekken van de kroon kan je alleen de urenwijzer verstellen. Door 5 seconden indrukken, een fractie van een seconde loslaten en weer indrukken van de kroon begint het horloge snel vooruit te lopen. Daar kom je dus nooit achter door zelf proberen…
Leuke aanwinst Martijn!
Omega had ook zo’n vorm van gelijkzetten, maar die deed dat met een tweedelige kroon; daar zat een losse indrukbare bus in de kroon gemonteerd.
Het is wel makkelijk gelijkzetten v.w.b. zomer- en wintertijd.
De stappenmotor wordt gelagerd door een robijntje als je goed kijkt, is ook bij Omega het geval. Kun je goed zien dat Omega en Tissot familie van elkaar waren in die tijd (en nog zijn).
Leuke aanwinst Martijn. Is dit nu ‘topkwaliteit’ onder quartzhorloges, of een probeersel van Tissot op de LCD markt? Als hij van na 1978 is dan ziet het display er wat gewoontjes uit (vergeleken met seiko, casio en citizen). Is ie van 1975/76 dan is het natuurlijk weer een heel ander verhaal:)
Stoere klok! (het alarmroostertje, is dat vuil of erg beschadigd?)
Het zal midden jaren '70 zijn, een vroeg model, met hoge kwaliteit kast, band met massieve schakels. Niet goedkoop! Rooster heeft verbogen spijltjes, maar dat hele zwarte frontplaatje heb ik al los. Eigenlijk moet het glas er ook uit, maar ik ben nogal bang dat het helemaal stuk gaat dan. (ik heb het al een stuk schoner)
Van een oude (dikke, harde kartonnen) boekenkaft een stempel maken van de binnenmaat vh glas. Dan een cupje daarop (zakdoekje tussen karton en glas) en voorzichtig eruit persen. Heeeeeeel voorzichtig zijn met de pakking. Horlogeglas.nl is je vriend.