Tissot le locle wisselt "te" vroeg van datum

Beste leden,

Ben sinds kort in het bezit van een Tissot le locle automaat met een ETA 2824-2 uurwerk.
nu is mijn vraag, is het normaal dat hij om 23:55 “al” verwisseld van datum?

Gr. Marco

Hier nog even een foto

Weet niet wat de “regels” zijn… Maar het inzetten van de datum verandering om 5 voor 12 is volgens mij toch wel acceptabel. Of is hij echt al helemaal over om 5 voor 12? (Dan nog lijkt het me overigens acceptabel…)

Dit is geen probleem zijn maar heel weinig horloges die om 24.00 van datum wisselen .

Klopt. Verzetting van de datum begint al een paar uur eerder maar is niet te zien onder de wijzerplaat. Het mooist is natuurlijk als de datum om 23:59 verspringt maar 23:55 is binnen de marge van 5 voor en 5 over.

Ja hij is dan al helemaal over.
En begint ongeveer om kwart voor 12

Oke top!!
Bedankt voor de snelle reacties allemaal :slight_smile:

Dit is vrij normaal. Bij een automaat wordt de datumwissel al ruim een uur (vaak meer) voor 0:00 ingezet. Omega bijvoorbeeld hanteert toleranties van +/- 10 minuten (vanaf 0:00) voor het afmaken van de datumwissel. Niks aan het handje dus!

Dat kan bij de plaats van de wijzer veranderen. Normaal neemt men de wijzer af, uur langzaam zetten totdat de datum schijf heeft geclickd, en de wijzer terug plaatsen precies op midnacht. Maar soms kan het een beetje vroeger gebeuren als er een schock is of so.

Persoonlijk zou ik voor 5 minuten niet met de wijzers gaan pielen. Maar het kan inderdaad wel.

Lijkt mij zelf ook niet geheel verstandig aangezien ik er zelf geen verstand van heb :-p
en als het binnen de marges valt kan ik er ook prima mee leven. Was alleen nieuwsgierig :smile:
Maar allen bedankt voor de snelle reacties en de informatie

Ik kan en zou er niet wakker van liggen.

Het kan altijd nog erger, bij mijn quartz (Pulsar) begint hij voor elf uur al.

Zou het zo zijn dat “ze” het bij bepaalde twee talige quartz daydate modellen / modules
soms expres een uurtje vervroegen zodat de dagnaam ook wat eerder opschuift ?
bij sommige quartz springt de Nederlandse dagnaam pas tegen 03.40 hrs naar de volgende dagnaam, dat zou om 02.40hrs kunnen wanneer de datum reeds om 23.00 zou verspringen.

Bij oudere Omega modellen begint het horloge met verspringen na 0.00 en pas rond 02.00 is de datum volledig versprongen.

Boeien, dan slaap ik…als 'ie maar klaar is als ik opsta :wink:

Maar serieus: ik begrijp was je bedoelt, maar denk niet dat het om een strategie gaat. Dat uurtje tussen half 3 en half 4 maakt dan ook niet meer veel uit, lijkt me.

Omega Quartz uit ´79 begint met verspringen een half uur voor twaalven.
Rado automaat begint al om kwart voor elf geloof ik.

Geen probleem. Die van mij wisselt zelfs een hele dag te vroeg! (-:

Zolang het maar niet om 12 uur 's middags is, heb ik er geen probleem mee…

1 like

Dat is makkelijk opgelost dan! :wink: