Tissot Lemania chrono stopt.

Ik heb een Tissot PR 516 chrono met Lemania uurwerk. Wanneer ik de chrono aanzet stopt deze steevast bij minuut 2 op het moment dat de secondewijzer bij ‘55’ is.

Hij loopt dus eerst keurig rond de eerste minuut maar bij de 2de minuut stopt het met lopen. De tijd stopt dan ook.

Iemand een idee?! Ik denk zelf aan een vuiltje in de minutenmeter, aangezien die langzamer ronddraait. Met het blote oog is niets opmerkelijks te zien. Tandwielen zijn netjes…

3 likes

Lemania 4

Bij normaal werken van het uurwerk, draaien beide met pijl aangegeven wielen met het uurwerk mee. Zodra de chronograaf wordt ingedrukt (dus gestart) zal het kleine (onderste) wiel tegen de chronograaf secondenwiel worden aangedrukt. Als dat blijft staan is het duidelijk dat ook de wielen van het gangwerk blijven staan. Bij elke volledige omwenteling van de chronograaf secondenwiel moet een uitsteeksel een tussenwiel doorschakelen, waardoor het wiel linksonder een tand vooruit wordt geschakeld. Dit wiel wordt door een veertje op de juiste stand gehouden. Waarschijnlijk zal het tussenwiel iets bijgesteld moeten worden.

5 likes

Bedankt voor deze uitleg! Heel helder. Dan ga ik dat tzt doen! De verkoper heeft mij toegezegd de kosten voor reparatie te betalen omdat hij dit niet had getest voor verkoop. Wel erg netjes van hem, gezien het een particulier is. Het horloge werk verder feilloos en loopt echt keurig.

Exact. De ingrijping van die raderen luistert extreem nauw - iets te los en je secondenteller-wijzer hapert, iets te strak = wat hier gebeurt.

Maar ook elke keer op exact hetzelfde moment? Het is na een volledige omwenteling van het rad. Op exact hetzelfde punt ( op de foto is dat punt te zien)

Da’s het moment dat het minutenrad-telveertje (minuten-register) verzet/“overwonnen” moet worden. Die extra weerstand is dan net teveel.

Kan eigenlijk van alles zijn, van een verkeerde afstelling, slijtage in vertanding tot een kromme as van de minuutteller.

bij deze Lemania heeft die een vaste positie, gelagerd in de chronobrug en kan niet versteld worden.

1 like

Is dit probleem relatief makkelijk te repareren? En wat zouden de kosten daar ongeveer van zijn? Of is dat lastig te zeggen?
Dan kan ik dat opnemen met de verkoper. Die wil graag een indicatie( begrijpelijk)

Alvast bedankt voor het meedenken