Het betreft een horloge met een tissot wijzerplaat en, volgens de aanbieder, een omega uurwerk (handopwinder). Het uurwerk loopt redelijk precies in de paar dagen dat ik het heb.
De wijzerplaat is erg ‘vintage’ zullen we maar zeggen:
De kast is 22 bij 27mm, lug to lug 32, en de wijzerplaat is 16 a 17 bij 24 mm.
Ik hoopte dat jullie me met een paar dingen kunnen helpen:
zijn er überhaupt tissot horloges met omega binnenwerk gemaakt? Of is dit door een hobbyist bij elkaar gebracht denken jullie? Ik kan zo niet zien of het een echt omega uurwerk is. Het zit vast aan de achter plaat en opende achterkant staat alleen dat het horloge van rvs gemaakt is (‘fond acier inoxable’)
hoe en waar zou ik de beste kans hebben een nieuwe wijzerplaat te scoren? Moet ik dan nog ergens op letten?
wat voor plaat zou hier mooi op staan? Ik denk zelf aan een tissot of omega, of wellicht een merkloze (minimale tekst) in een lichte kleur.
Mijn plan is een wijzerplaat te kopen en het horloge dan na te laten kijken / servicen door een horlogemaker, en tegelijk de wijzerplaat te wisselen. En dan een mooi nieuw bandje erop uiteraard.
Het ligt gecompliceerder. Beide merken deelden uurwerk ontwerpen maar op de Tissot uurwerken zullen geen Omega markeringen staan. Maar qua ontwerp en onderdelen zien de uurwerken er wel het zelfde uit.
De kans op een nieuwe wijzerplaat is nihil. In de regel kan je het beste gewoon een horloge kopen met de wijzerplaat in de staat zoals jij hem wil. Dan had je beter een ander exemplaar kunnen kopen.
Het is niet vervelend bedoelt uiteraard. Maar het gaat een lastig projectje worden als je een nieuwe plaat wil. Als hij verder goed loopt zou ik m gewoon “as is” houden en niet langs de horlogemaker gaan.
Juist niet, horloge kast is niet van rvs maar plated.
Als dit horloge geen emotionele waarde voor je heeft zou ik het je afraden om hier nog geld in te steken. Voor het geld dat je zult moeten uitgeven voor een wijzerplaat en service kun je beter een netter exemplaar kopen denk ik. Daarbij komt dat een geschikte wijzerplaat vinden erg lastig zal zijn (zoals koekoek ook opmerkte)
Als quartz een optie is dan zou je kunnen kijken naar de Tissot 282, deze komen nog wel eens langs voor nette prijzen.
“fond acier inoxidable” wil zeggen dat alleen het achterdeksel van rvs is gemaakt. Dat betekent zoals @JimSoul hierboven al zegt dat de rest plated is, in dit geval verchroomd. Bij een Tissot die compleet van rvs is staat er “acier inoxidable”
Ik vermoed dat dit in dit horloge een cal 2141 zit. Dat is zoals @koekoek al zegt een ontwerp uurwerk dat ook door Omega werd gebruikt, maar heet daar cal 625, en ziet er in detail ook anders uit. Hier de Tissot en Omega versies van dat uurwerkontwerp:
Dat is inderdaad een korte tijd gedaan, vermoedelijk alleen voor de Zuid-Amerikaanse markt. Wellicht omdat Omega daar meer naamsbekendheid had dan Tissot.
Bij de meeste daarvan staat die dubbele naam alleen op de wijzerplaat, maar bij sommige ook op het uurwerk.
Overigens gaat het in alle gevallen om de Tissot versies van de uurwerken, en in de jaren 40 waren de verschillen groter dan alleen de kleur en de naam. De maat en vorm waren anders om te voorkomen dat uurwerkjes simpelweg geswapt konden worden door horlogemakers.
Dank voor de input allemaal! Ik hou het horloge lekker zoals het is (wel een nieuw bandje erop) - op een ouwe fiets moet je het leren zullen we maar zeggen.