Tissot/Omega, vraag?

Beste Forumleden,

Ik heb 2 horloges liggen waarvan het een en ander aan mankeert. De Tissot seastar is van mijn opa geweest en heb ik z’n half jaar geleden gevonden in een oude la van een kast van mijn ouders. Jullie zullen wel afvragen weer zo iemand die een horloge van z’n opa laat zien en wil vragen hoeveel die waard is. Dat is hier wel een ander verhaal! Ik wil hem juist opknappen zodat ik hem in de toekomst zou kunnen dragen, niet als dagelijks horloge maar voor zo nu en dan. Hij moet een grote servicebeurt krijgen.

Nu de vraag.

Er moet een nieuw glaasje in alleen heb ik dus de maten opgemeten met een digitale schijfmaat.
De IN maat is 30.0 mm
De OUT maat is 31,5 mm
Er zit trouwens als ik het goed heb ook een tension ring in.

Nu ik de maten heb dacht ik nou dat is makkelijk heb de in en out maat nu alleen nog bestellen! Maar ik kom er dus niet uit welke ik nou moet nemen bij cousins?

Kunnen jullie misschien vertellen welke ik dan precies moet bestellen?

Nu de Omega Deville Quartz.

Ooit is gekocht op marktplaats, op een dag was het batterijtje op. Dus ik dacht nou ik heb hier vaak op het forum gezien hoe je een snapback van een horloge afhaalt. Dus ik wat gereedschap besteld, en toen dat was binnengekomen meteen geprobeerd de snapback los te maken om te zien wat voor batterijtje ik moest bestellen. Maar de lip zat precies tussen de lugs, en toen ik iets teveel kracht zetten wat het al gebeurd… baalde er enorm van. Maar van je fouten moet je leren.

Nu dus de vraag.

Einde oefening? Of valt dat nog te repareren…
Of misschien ebaaaay afzoeken tot er misschien een sloper voorbij komt?

Nou best wel een lange tekst. Nu dan maar de foto’s

Omega DeVille

Tissot Seastar

Bedankt voor het kijken! En hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Jordi

Meet de maat op van de ‘sponning’ waar het glas in moet.Te meten met de achterkant van de schuifmaat.
Neem het eerstvolgende maat glas dan je meting. Dus meet je 305 neem dan de 306.

De lug van de Omega kun je er bij een horlogemaker weer vast laten lassen.
Ik zou wel eerst vast stellen of het nog loopt.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Beste Inca,

Bedankt voor de sneller reactie! Ik heb net opgemeten wat je zei en er staat precies 31.40 mm. Is dat dan ook de maat die ik dan moet aanhouden bij de website van Cousins? Is het dan een optie om om 1 de exacte maat te bestellen en 1 een maatje groter? En misschien een stomme vraag, maar wordt dit soort glas met een glazenpers gedaan om een crystal lift.

En over de Omega, ik had het niet in het verhaal vermeld maar er zit nu een nieuw batterijtje in en hij loopt tot nu toe nog perfect. Ik ga kijken of de lokale horlogemaker het misschien kan maken de lugs van de Omega.

Mvg,

Jordi

Je neemt dan een maat groter. anders klemt het niet.

Met vriendelijke groet,
Inca

Zo’n lug opnieuw vastzetten moet natuurlijk wel goed gebeuren. Neem anders even contact op met Jan Ubels…

Daar heeft u natuurlijk helemaal gelijk in! Ik zal hem een email sturen. Heeft u misschien een indicatie wat het misschien zou kunnen kosten?

Mvg,

Jordi

Beste Inca,

Is dit denkt u dan de juiste! ATC Sternkreuz 31.5

https://www.cousinsuk.com/product/standard-chrome-ringed-glass-atc

Met vriendelijke groeten,

Jordi

Dag Jordi,

Ja, dat moet lukken.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

zoek bij cousins eens op merk, dan weet je zeker dat je het goede glas hebt

Beste Maurits,

Dat heb ik al geprobeerd, helaas geen resultaat. Maar denk dat het met dit wel goed moet komen. Kan het alleen zelf niet doen dus dan zal ik toch een horlogemaker in de buurt moeten zoeken die het voor mij kan doen. Maar bedankt voor het meedenken :+1:

Mvg,

Jordi

Inmiddels een email naar Jan Ubels gestuurd. Netjes binnen uur een email terug, kosten tussen de 120/140 excl btw. Daar moet ik nog even nadenken of dat het wel waard is! Bedankt voor de tip.

Hoi,

Als je het zelf niet kunt zou ik niet eens het glas bestellen. Breng het naar een horlogemaker(dus niet naar een juwelier). Die hebben zelf vaak verschillende maten op voorraad. Dan weet je zeker dat het goed is. Overigens zou je dit dan meteen met een service beurt kunnen combineren.

Succes,
Men

Beste Men,

Daar heb je in principe gelijk in. Ik heb het toch besteld en neem ze mee naar de horlogemaker, maar eigenlijk was het ook een beetje een excuus omdat ik dan gelijk wat gereedschap wat ik nog niet had erbij kon bestellen haha :scream: :wink: Bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Jordi

Haha…goed bezig!

1 like