Tissot only (Deel 1)

Voor m’n vader gekocht, tikt zaterdag de 75 aan en wou graag een goudkleurig horloge :blush:

14 likes

De nieuwe Sideral, PRX en meer…… vanui Tissot hq

6 likes

Even een leuk raadseltje “ter leering ende vermaeck” op deze zonnige woensdag. @JimSoul spotte deze vanochtend. Wat klopt er allemaal wel en wat klopt er niet aan deze “PR516”?

https://www.ebay.nl/itm/394678736144?hash=item5be4af9510:g:zGoAAOSwLIFkiVQJ&amdata=enc:AQAIAAAA4M%2F4k5VQ%2BRICLKFiEszqn87i%2FlGaGzcH1a3TWpDK6loTZh%2F%2BTUghgyki%2B%2BPDEHgM7UEKv7hznK2xjoCAqEQvsZSU2v8ADUF5G2dNkYgxFyweoKjMoTiDAOxhoZIfzjCjdLsN0pDxXNde7o9zmKNXVvTHf2LEWTjj%2B6wxkdoZGhD%2BURTvY8t6%2BO1%2BMCg74eO%2BNbCQFBv3Erx7xETm2OjcEyTTet6UsRNghL7%2Fr%2Bk0odgbB3raQ6DM5HOlmdKbZLAPAQqLlv58KnRA4MEq0fwtQcxn1%2FlIdJPSt1cLeI%2BSkttc|tkp:Bk9SR665k5OXYg

Ben heel benieuwd wat er allemaal opgemerkt wordt :innocent:

3 likes

Wijzerplaat of datumwiel lijkt mij niet origineel, want bij de datum 21 is de 1 groter en zou in een trapezium venster thuishoren. Aangezien ik ook de witte opdruk te mooi vind voor een tropical plaat, zonder opgelegd T-logo ook, denk ik aan een redial (Tissot te groot font? 516 niet rood? Minutenstreepjes niet overal exact recht?).

De achterdeksel zou een schroefdeksel moeten zijn, is dat hier ook zo, ik kan dat niet zo goed zien. Het lijkt er niet op.

Binnenzijde: een rubber om het caliber stootvrij te houden ontbreekt.

Mooi caliber, dat wel :slightly_smiling_face:

3 likes

Lang geleden dat ik deze draagtijd heb gegeven

10 likes

Hij blijft mooi!

1 like

Blijkbaar geen leuk raadseltje, het loopt geen storm met inzendingen :rofl:

Maar @JimSoul en ik waren tot de conclusie gekomen dat je beter kunt opnoemen wat er wel origineel is aan het horloge, dat ben je eerder klaar. Alleen het uurwerk en de wijzers zijn namelijk origineel, de rest is van onbekende herkomst :grimacing::grimacing:

• Kast is geen Tissot kast, profiel van de kast klopt niet. Een pr516 heeft geen vlak stuk aan de voorkant, deze kast wel.
  • Deksel is inderdaad geen Tissot deksel. 70’s Tissot heeft nooit nummers aan de buitenkant op het deksel. Of het een schroefdeksel is kan ik ook niet goed zien. Ingeslagen merk aan de binnenkant is volgens mij fake en het referentienummer mist.
  • Ring om het uurwerk hoort inderdaad van kunststof te zijn, niet deze vage metalen ring.
  • Wijzerplaat inderdaad een redial, slecht printwerk, raar uitgelijnde minutenstreepjes en net het verkeerde font voor de merknaam. Maar ik betwijfel zelfs of het een Tissot wijzerplaat is. Zulke urenmakers heb ik nog nooit op een Tissot gezien. Vorm van het datumvenster is zoals je zegt ook fout bij de datumschijf. Overigens zondigde Tissot daar zelf ook nog wel eens tegen :grimacing:
  • Rotor van het uurwerk is wel origineel Tissot maar hoort niet op dit uurwerk, hij is namelijk de verkeerde kleur :smirk:
  • Tenslotte is de kroon niet origineel maar daar val ik nog het minst over.

Hoe kan een horloge dat op het eerste gezicht redelijk lijkt te kloppen zo’n afgrijselijke Frankenwatch blijken. Heel hard van weglopen :flushed:

5 likes

Overigens was de originele kroon vervangen bij de laatste onderhoudsbeurt, zo was in de advertentie keurig vermeld!
Inderdaad handen af van deze Frankenwatch :neutral_face:

1 like

Ja, de verkoper is wel eerlijk :grin:

Wat ik me bij zulke dingen altijd afvraag waarom iemand zoveel moeite heeft gedaan om zo’n bak ellende te maken. Als je dat kunt kun je toch ook gewoon horloges netjes gaan opknappen in plaats van troep te genereren? :thinking:

3 likes

O.k., mij vielen wel meteen de vreemde indexen op. Dus da’s in ieder geval één ding goed. :sweat_smile:
Nou ja, zal best wel iemand intrappen. Zeker als ie niet heel duur is…

2 likes

Daar ben ik ook bang voor inderdaad :grimacing:

1 like

17 likes

Mooi horloge. Alleen erg groot. Op jouw pols lijkt het nog mee te vallen. Wat is jouw polsmaat?

8 likes

Ongeveer 17-18 cm

1 like

Oh, o.k., ik zit ook op 17 en 'n beetje. Misschien moet ik deze toch 'ns passen. :thinking:

Zou ik zeker proberen. Wie weet steelt ie ook jouw hart!? Veel voorpret gewenst!

1 like

Dag HF vrienden, ik weet dat ik niet op het forum mag verkopen vanwege mijn TL. Maar was benieuwd of jullie tips hebben om deze tissot te verkopen, marktplaats zet niet veel zode aan de dijk. Fijne avond allen

4 likes

Niet doen dan :wink:

1 like

11 likes