Tissot only (Deel 1)

De small second was wel erg populair destijds. Was het puur design technisch of had men toen nog niet de kennis voor een centrale secondewijzer??

1 like

Dat heeft te maken met de opbouw van het uurwerk.
Tussen de veerton en het anker zitten 4 raderen: het centrumrad, het derde rad, vierde rad, en het ankerrad. Deze zitten ongeveer in een halve cirkelvorm achter elkaar.
Het centrumrad zit in het midden van het uurwerk, en daarop zit de minutenwijzer gemonteerd. De secondewijzer zit op het vierde rad, en die zit dus ergens langs de rand van het uurwerk.
Een small second is dus uurwerktechnisch de logische plek voor de secondewijzer.

Ergens in de loop van de jaren 40 kwam de centrale secondewijzer in zwang. Deze werd met een extra tandwiel achterop het uurwerk aangedreven. De as van het centrumrad werd hol gemaakt en daar werd een asje door gestoken voor de secondewijzer.
Bij sommige latere uurwerken hebben ze de posities van de tandwielen gewijzigd en het vierde rad en het centrumrad bovenop elkaar gezet zodat je geen extra tandwiel meer nodig hebt. Maar er zijn nog steeds veel uurwerken (zoals veel moderne eta’s) met een extra tandwiel om de centrale seconde aan te drijven.

9 likes

Helder verhaal!! :ok_hand:t4:

2 likes

Ik denk het tweede, ik meen me te herinneren dat een centrale seconden wijzer als ‘complicatie’ gezien werd.

1 like

Kwam langs op sociale media, leuk gedaan :+1:

2 likes

Ik kijk hier niet zo vaak, maar wat komt er een mooie reeks vintage tissots van jou voorbij hier :ok_hand: Poah.

3 likes

Er vanaf komen bleek nog wat moeilijker te zijn. :scream:

1 like

Dank je, jaren verzamelen heeft inderdaad wel wat opgeleverd intussen. :grin:

Jouw verzameldrang heeft dan weer een bijzondere collectie Seiko’s opgeleverd. :+1:

2 likes

Dat geldt voor veel meer horloges denk ik. Het is een werkelijk prachtig afgewerkt horloge met een prima uurwerk en het verbaast me dat het niet eerder verkocht is.

Dag 35, nogmaals 1932, zelfde 10.5’’’ uurwerk als de vorige, maar wel een veel forsere kast. Mist helaas z’n originele wijzerplaat, dat moet nog een keer opgelost. :sunglasses:

12 likes

Prachtig, zoveel stijl en klasse! :heart_eyes:

1 like

Dank je; die is echt fraai inderdaad. Het grappige is dat het zwart enorm glanst waardoor het er uit elke hoek anders uitziet; hier nog een paar foto’s van het horloge:

1 like

Dag 36, voor de derde maal 1932 en ook weer hetzelfde 10.5’’’ kaliber. Nu weer in een zilveren “cushion case”. Opvallend is dat deze nog het oude “Ch. F. Tissot & Fils Locle” logo op de wijzerplaat heeft. Blijkbaar was Tissot rond 1932 bezig met de overgang naar het cursieve logo dat tot 1959 werd gebruikt.

10 likes

Dag tissot bezitters, ik zit er over na te denken om een tissot everytime medium te kopen. Is dit wat?

Ik mag hier ook meedoen!
Vandaag deze tissot voor mijn verjaardag gehad, super blij mee!

12 likes

Gefeliciteerd met jouw verjaardag en deze NA!

2 likes

Als je het mij vraagt, het is een Tissot en daardoor een bepaalde kwaliteit. In mijn beleving goed, niets mis mee!
Het model an sich, dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik ken persoonlijk geen tot weinig niet mooie modellen van Tissot.
Er staat overigens een leuke Tissot te koop in het blauwe gedeelte, voor een meer dan leuke prijs. Ik heb hem persoonlijk nog overwogen, maar (nog?) niet de trekker overgehaald.

2 likes

Aan een Tissot koop je sowieso niets verkeerds voor het geld. Persoonlijk spreekt mij de everytime me niet zo aan, ik vind hem een tikkeltje saai; ik zou dan eerder voor een Heritage Visodate gaan. Is een fractie duurder, vind ik wel veel interessanter vormgegeven. Al blijft dat uiteraard altijd een kwestie van smaak.

Succes met de keuze in elk geval. :+1:

4 likes

Bedankt voor de reacties! Jullie zullen Binnenkort een NA zien in dit topic!

1 like

Bij Schaap en Citroen zijn veel modellen met 40% korting, waaronder de Tissot Le Locle. Absoluut een aanrader!

4 likes