Tissot PCR 200 kapot?

Gisteren heb ik een Tissot PCR 200 gekocht en aangzien ik in jaren geen horloge gekocht heb weet ik niet precies of 2 dingen “zo horen” of dat het gerepareerd moet worden…

1: Er zit een lichte speling in de secondewijzer van de chronograaf, wanneer je het horloge een kwartslag draait (naar links) dan zakt de secondewijzer van de chronograaf ook iets. Om hem weer precies in het midden bovenaan te krijgen geef je het horloge een tikje naar de andere kant.

Hoort dit? (TW Steel van huisgenoot heeft ongeveer hetzelfde)

2: Het horloge was al op de goede datum gezet door de juwelier, maar uiteraard wou ik zelf ook proberen hoe dit werkt. De kroon kreeg ik alleen niet in stand 2 (datum veranderen) of stand 3 (tijd veranderen)… Vervolgens draaide ik de kroon iets losser (ging heel makkelijk) en toen kon ik hem wel in stand 2 of 3 zetten. Problem solved dacht ik!
Helaas kon ik de datum niet verzetten, bij het draaien aan de kroon hoorde ik lichte tikjes en de datum veranderde niet, net alsof hij hem niet “pakte”. Nadat ik de kroon weer een beetje teruggedraaid had was het wel weer mogelijk de datum te verzetten. Wederom probleem opgelost dacht ik!

Goed, datum en tijd zijn te verzetten, maar nu kan ik de kroon niet zover terug duwen als toen ik hem kocht. Als hij in stand 1 staat (standaard) dan kan ik nu de kroon nog iets indrukken, maar hij “springt” ook direct terug (je hoort een tikje als ik hem indruk en haal ik mijn vinger er af, dan springt hij terug). Storend is het niet, maar het is niet als in het begin.

Kortom, hoort dit ook of moet ik er mee terug naar waar ik hem gekocht heb?

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden!

Zowiezo even teruggaan voor de kroon (dat lijkt me niet goed) en dan ook even vragen of het verschijnsel met de secondenwijzer normaal is.

Is bet geen schroefkroon?

Het IS inderdaad een schroefkroon!
Gewoon even de handleiding erbij pakken.

Het klikken bij de datumverstelling,is een teken dat je de ander kant op moet draaien om de datum te verzetten.

Hier de tekst van Tissot
Schroefkroon
Bij sterk waterdichte horloges komt u vaak een schoefkroon tegen. De kroon zit aan de zijkant van het horloge en is bedoeld om het horloge op tijd te zetten. Om zeker te weten dat er geen vocht in het horloge kan komen is er een schroefmechanisme bedacht. In plaats van de kroon gewoon uit te trekken moet hij nu open worden geschroefd. Dit is een extra veiligheid die steeds vaker wordt toegepast bij horloges

Tsja, wellicht is het een schroefkroon… ik het boekje staat hetvolgende: “Voor een nog betere waterdichtheid hebben sommige modellen een geschroefde kroon”. Maar welke modellen dat zijn staat er niet bij?!

Even verder gaan zoeken naar de handleiding op internet (toch makkelijker dan zo’n klein boekje): http://www.tissot.ch/virtualdata/usersmanual/143-nl.pdf

Hier wordt hetvolgende onderscheid gemaakt:
Kroon met 3 standen (8) :
I Neutrale stand (vastgeschroefd*, niet uitgetrokken)
II Stand voor het instellen van de datum (losgedraaid*, half uitgetrokken)
III Stand voor het instellen van de tijd (losgedraaid*, geheel uitgetrokken)

en

• Modellen met geschroefde kroon:
    IA Beginstand (vastgeschroefd, niet uitgetrokken)
    IB Neutrale stand (losgeschroefd, niet uitgetrokken)

Het zal de kroon met 3 standen zijn (aangezien ik die ook echt op mijn horloge heb zitten)… Ik ga er morgen maar mee terug naar de winkel denk ik zo.

Mijn beste,

Uw Tissot heeft inderdaad een geschroefde kroon.
Een kroon die, (soms te) stevig is vastgeschroefd.
Eenmaal los, dan in positie twee de datum verzetten door tegen de klok in te draaien.

Overigens heeft onderstaande Tissot, geen last van speling van de chronograaf secondewijzer.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Deze heb ik ook gehad, heeft inderddad een schroefkroon. Kroon indrukken en dan gewoon vastdraaien, kan niet fout gaan.

Zoooo, weer wat geleerd :slight_smile:

Iedereen bedankt! Ik was aardig over de zeik dat ik het niet voor elkaar kreeg met die kroon, valt dus helemaal mee.

Alleen nu nog even langs de winkel voor de secondewijzer van de chronograaf, eens kijken wat ze er aan kunnen doen.

Aan die secondenteller (de secondenwijzer zit in de onderste sub-dial) is niets te doen. Ook bij de duurdere varianten van dit uurwerk heb je dit probleem. Ik heb in mijn Breitling-tijd heel wat van deze uurwerken gedaan, en vooral het opdrukken van de wijzers is dan een heel delicaat zoeken naar het beste compromis. Inclusief, tijdens het wijzeropdrukken, kleine tikjes tegen het uurwerk om te zien hoeveel de wijzerspeling L/R is. Je krijgt het nooit 100% perfect.

Overigens - en dat wil je wellicht niet horen - zijn deze uurwerken (die van jou, niet de types die ik heb gedaan) niet te servicen. Bij problemen buiten de garantietermijn kijk je tegen een uurwerkvervanging aan.

Beste allemaal,
Het is geen PCR200 maar een PRC200.
Groet,
Jan

Inderdaad,tikfout! Het is inderdaad een PRC200, maar ik heb het idee dat iedereen hier al van uit ging/de fout niet eens gezien heeft?

Ik heb nog even een foto gemaakt van de PRC200 (nu zonder tikfout :)). Heel scherp is het niet, want gemaakt met telefoon, maar het draagt bij aan de beeldvorming. Je kan in ieder geval zien dat de grote gele wijzer een tikkie naar links staat. Beweeg ik het horloge een paar keer de andere kant op dan staat hij weer recht(er).

http://img708.imageshack.us/i/dsc0010rq.jpg/][img]http://img708.imageshack.us/img708/1031/dsc0010rq.jpg[/img

Als ik Peter goed begrijp is er aan die secondewijzer niks te doen.
En wbt de kroon, idd een schroefkroon, maar dat had je al door.Eigenlij besef ik me nu, is deze reply van mij volledig nutteloos…

Secondewijzer zal dan inderdaad weinig aan kunnen gebeuren, ik ga gewoon langs de winkel en we zien wel wat ze zeggen. Foto even toegevoegd, ik krijg zoveel tips dat ik gewoon even wat extra post…anders is het zo’n “ik weet nu genoeg, bedankt en tot nooit meer ziens topic” en daar hou ik niet zo van :wink: .

Nogmaals merci allemaal!

Varta Schreef:

Helaas kon ik de datum niet verzetten, bij het
draaien aan de kroon hoorde ik lichte tikjes en de
datum veranderde niet, net alsof hij hem niet
"pakte". Nadat ik de kroon weer een beetje
teruggedraaid had was het wel weer mogelijk de
datum te verzetten. Wederom probleem opgelost
dacht ik!

Goed te horen dat alles goed is gegaan. Even ter herinnering wellicht, voor mechanische klokjes wordt veelal geadviseerd om de datum niet tussen 21:00 en 03:00 te verzetten. Vaak verspringt tussen deze tijde de datum namelijk automatisch door het uurwerk.

marnix_moed Schreef:

Varta Schreef:

Helaas kon ik de datum niet verzetten, bij het
draaien aan de kroon hoorde ik lichte tikjes en
de
datum veranderde niet, net alsof hij hem niet
"pakte". Nadat ik de kroon weer een beetje
teruggedraaid had was het wel weer mogelijk de
datum te verzetten. Wederom probleem opgelost
dacht ik!

Goed te horen dat alles goed is gegaan. Even ter
herinnering wellicht, voor mechanische klokjes
wordt veelal geadviseerd om de datum niet tussen
21:00 en 03:00 te verzetten. Vaak verspringt
tussen deze tijde de datum namelijk automatisch
door het uurwerk.

Is quartz, Marnix

Is quartz, Marnix

Dat maakt voor het datumverzet-systeem vaak geen verschil! Nou kan het toevallig bij deze uurwerken geen kwaad. In het algemeen toch een goed advies dus.

Ok Peter.