Sinds gisteren in mijn bezit een TISSOT PR 516 GL uit het jaar 1973.
De afgelopen dagen heb ik getracht om op het www een realistische waarde te vinden echter kom dit type niet specifiek tegen.
Het uurwerk zit in een 20 micron behuizing, zonder uitzonderlijke slijtage en/of gebruikssporen.
Behuizing en glas zijn door mij opgefrist en ontdaan van enkele lichte krasjes.
Onderhouden door een horlogemaker wil ik enkel het horlogebandje vervangen voor een passend Sportief design met 'racing holes zoals gebruikelijk bij een TISSOT van dit type.
Ik hoor graag of jullie mij een richtlijn mbt de waarde kunnen leveren, bij voorbaat dank wens ik jullie allen nog een zonnige dag in gekoelde omgeving.
Mooi horloge, kan het zijn dat de kast bij de lugs wat gepolijst is?
In mijn herinnering zijn deze meestal wat scherper.
Neemt niet weg dat ze erg mooi is.
Dit is niet het meest gewilde model PR 516, maar je ziet ze inderdaad ook niet zo vaak.
Er is er een poosje geleden op ebay een verkocht voor 199 Euro (met een andere kleur wijzerplaat), maar die was in een prachtige staat en heeft alsnog een hele poos te koop gestaan:
De jouwe zal gezien de slijtage aan de kast dus minder waard zijn. De kroon is trouwens niet origineel, maar die heb je er op de laatste foto al af liggen.
Dank je wel wb, het eBay exemplaar is ook een mooie uitvoering. Inderdaad is de kroon niet origineel. Ik hoor graag of je voor mij een adres weet waar een origineel als spare part te krijgen is, mits dit al mogelijk mag zijn.
Ook voor het racing hole bandje zoek ik nog.
Grappig dat je dat vraagt.
De kroon is wel mooi maar juist bij de opwindstift is het mis in het uurwerk.
Ik gok dat de stift niet goed is en daardoor de tirette verkeerd zit.
Stift terug plaatsen is een heikel puntje bij dit uurwerk. Als je het niet goed doet druk je de opwindraderen van hun plek en kun je de stift niet meer vast krijgen. En dan geven veel mensen de moed op.
Datumschijf het beste demonteren door eerst het afdekplaatje aan de kant van de kroon te verwijderen. Onder het andere plaatje zit een veertje, die wil wel eens gaan vliegen als je aan die kant begint.
Ik draai vaak van dat plaatje met het veertje wel het schroefje een half slagje los, dan krijg je de schijf er makkelijker ondervandaan.
Verder bestaan er meningsverschillen wat bij dit uurwerk de beste methode is om de stift te verwijderen. (Normaalgesproken dan, nu heb je geen keus, het ligt al overhoop )
De meest gangbare mening is dat je de stift in wijzerverzetstand moet verwijderen; ik heb daar slechte ervaringen mee dus ik doe het altijd gewoon in opwindstand, gaat mij beter af.