TISSOT PR 516 GL waardebepaling.

Goedemiddag beste mensen,

Sinds gisteren in mijn bezit een TISSOT PR 516 GL uit het jaar 1973.
De afgelopen dagen heb ik getracht om op het www een realistische waarde te vinden echter kom dit type niet specifiek tegen.

Het uurwerk zit in een 20 micron behuizing, zonder uitzonderlijke slijtage en/of gebruikssporen.
Behuizing en glas zijn door mij opgefrist en ontdaan van enkele lichte krasjes.
Onderhouden door een horlogemaker wil ik enkel het horlogebandje vervangen voor een passend Sportief design met 'racing holes zoals gebruikelijk bij een TISSOT van dit type.

Ik hoor graag of jullie mij een richtlijn mbt de waarde kunnen leveren, bij voorbaat dank wens ik jullie allen nog een zonnige dag in gekoelde omgeving.

7 likes

Mooi horloge, kan het zijn dat de kast bij de lugs wat gepolijst is?
In mijn herinnering zijn deze meestal wat scherper.
Neemt niet weg dat ze erg mooi is.

Inderdaad Clim, helaas was dit al zo. Dit is ook het enige wat ik er aan gebruik aan zie.

1 like

Dit is niet het meest gewilde model PR 516, maar je ziet ze inderdaad ook niet zo vaak.

Er is er een poosje geleden op ebay een verkocht voor 199 Euro (met een andere kleur wijzerplaat), maar die was in een prachtige staat en heeft alsnog een hele poos te koop gestaan:

De jouwe zal gezien de slijtage aan de kast dus minder waard zijn. De kroon is trouwens niet origineel, maar die heb je er op de laatste foto al af liggen. :wink:

Veel plezier met de aanwinst. :+1:

1 like

Dank je wel wb, het eBay exemplaar is ook een mooie uitvoering. Inderdaad is de kroon niet origineel. Ik hoor graag of je voor mij een adres weet waar een origineel als spare part te krijgen is, mits dit al mogelijk mag zijn.
Ook voor het racing hole bandje zoek ik nog.

Wederom, bij voorbaat dank :wink::+1:t3:

2 likes

Zo’n kroon zoek ik ook nog voor een andere pr516gl :joy::joy::+1:

1 like

Iets ander model, dus we gaan samen op jacht denk ik.

6 likes

Bij Cousins UK kun je nog wel gesigneerde Tissot kronen kopen. Volgens mij zit de originele 516 kroon er niet tussen, maar wel iets wat er op lijkt:

https://www.cousinsuk.com/category/tissot-crowns-by-size

1 like

Erg mooi :+1:t3: Wat voor een kroon zit er nu op dan, en werkt deze goed?

1 like

Grappig dat je dat vraagt.
De kroon is wel mooi maar juist bij de opwindstift is het mis in het uurwerk.
Ik gok dat de stift niet goed is en daardoor de tirette verkeerd zit.

1 like

Stift terug plaatsen is een heikel puntje bij dit uurwerk. Als je het niet goed doet druk je de opwindraderen van hun plek en kun je de stift niet meer vast krijgen. En dan geven veel mensen de moed op. :sunglasses:

2 likes

Ik denk ook dat dit aan de hand is.:+1:

Ik was al van plan hem te demonteren en schoon te maken. Maar dat zal nu wel moeten. Heb je nog tips?
:joy:

1 like

Datumschijf het beste demonteren door eerst het afdekplaatje aan de kant van de kroon te verwijderen. Onder het andere plaatje zit een veertje, die wil wel eens gaan vliegen als je aan die kant begint. :sunglasses:

2 likes

Kijk, een wegwijzer naar de boobytraps.
daar kan ik wat mee, thanks. :+1::+1:

Deze bookmark ik even voor als ik eraan begin.

1 like

Ik draai vaak van dat plaatje met het veertje wel het schroefje een half slagje los, dan krijg je de schijf er makkelijker ondervandaan. :sunglasses:

Verder bestaan er meningsverschillen wat bij dit uurwerk de beste methode is om de stift te verwijderen. (Normaalgesproken dan, nu heb je geen keus, het ligt al overhoop :sweat_smile:)
De meest gangbare mening is dat je de stift in wijzerverzetstand moet verwijderen; ik heb daar slechte ervaringen mee dus ik doe het altijd gewoon in opwindstand, gaat mij beter af. :sunglasses:

Succes.

1 like

Ik ga het zien. Hoe dan ook dank voor de tips.

1 like

Gave horloges. Ik vind die van @Climholland wel wat leuker met die zwevende indices.

1 like

Mooi horloge! Echter zoals eerder aangegeven niet de meest gewilde. Ik schat de waarde de waarde met onderhoudsbeurt €200-€300.

1 like

Heb ze nu al voor 1800,- gezien.

2 likes

Als dit echt waar is kan ik bijna met pensioen.
:rofl::rofl::rofl:

5 likes