Ik heb er een kroon aan gemaakt maar hij lijkt muurvast te zitten. Knopje naast de stift indrukken doet niets…tijd instellen lukt ook niet. Verroest misschien?
Als ik kijk hoe die ene kastschroef er aan toe is, sluit ik roestschade niet uit.
Ik schrok er ook van… komt waarschijnlijk doordat er lag geen kroon op heeft gezeten.
Die zal wel lekker vast zitten ja, smerig uurwerk
Of de kroon is afgebroken omdat er al roestschade was door een lekkende pakking.
Lijkt er toch op dat je niet gaat ontkomen aan een grote beurt van het uurwerk.
Nee schroefdraad was goed, want er zit nu een andere kroon op. Maar ik ben er bang voor. Aan de andere kant, hij loopt wel.
Roestschade zit vaak in de buurt van de kroon, ik heb wel vaker een vastgeroeste tirette gehad terwijl het uurwerk wel gewoon nog liep.
Kun je de tirette nog wel indrukken of zit daar ook geen beweging meer in?
Geen beweging…
Dan zit de tirette dus vastgeroest in de raderkloof. Dat betekent raderkloof eraf, maar dan heb je dus gelijk je halve uurwerk uit elkaar liggen.
Ik zou eerst nog eens proberen een drupje kruipolie in het gaatje te deponeren en dat een paar daagjes te laten weken, soms is dat net genoeg om de boel los te krijgen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik ga dat proberen. En anders mag iemand haar servicen
Goed plan.
Oh ja, beter niet met je spuitbus kruipolie los gaan boven het uurwerk, dan is gelijk de hele boel verdonken ; even in een bakje spuiten en dan met een schroevendraaiertje een drupje aanbrengen.
Maar dat had je vast zelf ook al bedacht.
Yep. Alles met tandenstokers en naalden
Jaja! Hij is los. Wat niet wil zeggen ‘soepel’ maar ik kan de tijd aanpassen! Hoera!
Toen ik het horloge binnenkreeg zonder kroon, begon het te lopen als ik mijn pols bewoog .
Nu ik er echter een kroon op heb gezet heeft het even gelopen en stond het vervolgens stil en krijg ik het niet aan de gang. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Of heft het te maken met vuil in het uurwerk?
Kan maar zo, als je ziet hoeveel vuil er rondzwerft in dat uurwerk kan daar best wat van tussen de tandwielen geraakt zijn en dan houdt hij wel op met lopen. Heb je hem al weer een stukje opgewonden?
Ja! En ook weer ontwonden. Maar geen verschil. Ik vermoed dat er vuil in de radertjes is gekomen omdat het is gaan lopen… toch maar de hogedrukreiniger erop🤔