Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum - met een specifieke vraag.
Ikzelf ben geen verzamelaar. Eigenlijk heb ik maar 1 horloge dat ik al een dikke 8 jaar non-stop draag, en waar ik altijd zeer tevreden ben van geweest: Tissot PRC 100 (quartz).
Vorige week merkte ik echter op dat de seconde-, uur- en minuutwijzers gestopt waren met werken. De chrono werkte echter nog volledig.
Ik vond dit zéér bijzonder aangezien het horloge dit vroeger nooit had gedaan bij een (bijna) lege batterij. Toch besloot ik naar de juwelier te gaan om een nieuw batterijtje in de hoop dat het daarmee opgelost was.
Jammer genoeg bleef dit fenomeen aan aanwezig met een nieuwe batterij.
Dit horloge heeft echter een zéér hoge emotionele waarde - waardoor ik het toch wel dagelijks wil blijven dragen.
De juwelier wou echter niet meegaan in een herstel-verhaal. Hij vond dat ik beter de opvolger koop. Dit is (voor mij) echter geen oplossing, vermits ik dit specifieke horloge wil blijven dragen.
Dan maar voor een second opinion naar een andere juwelier gegaan. Hier zeiden ze dat de G10.211 niet gerepareerd kan worden (wat ik ook op internet las), maar dat ze het binnenwerk kunnen vervangen. Als prijsindicatie zou ik op een 250 à 300 euro moeten rekenen. Dit vond ik toch wel schrikken.
Ik heb zelf wat opzoekwerk gedaan op internet, en de G10.211 is voor 40-50 euro ruimschoots beschikbaar (o.a. ebay). Zou elke juwelier/horlogemaker dan ook 250+ euro vragen, of welke richtprijs zou meer realistisch zijn?
Daarenboven heb ik enkele fora/video’s gezien waar beweerd wordt dat 80% van de “kapotte” quartz uurwerken eigenlijk niet “kapot” is, maar geblokkeerd door vuiltjes/geharde olie. Zo was er een video op YouTube waar een kenbaar “kapotte” quartz via “pulse start” (wijzers bijzonder snel doen draaien met een specifiek apparaat) weer aan de praat gekregen wordt.
Nu heb ik twee vragen - in de hoop dit voor mij toch wel bijzondere horloge een tweede leven te kunnen geven:
- Is het inderdaad mogelijk dat dit binnenwerk nog niet voor de vuilbak is? Zou het ook via “pulse start” gestart kunnen worden door aan sneltempo te draaien en zo vuil/geharde olie los te draaien? Zo ja, waar kan ik dit laten doen (in België)?
(Jammer genoeg kan ik als nieuw lid het filmpje niet linken) - Als ik het binnenwerk moet laten vervangen, op welke richtprijs moet ik rekenen? Juwelier of (hobby) horlogemaker? Iemand aan te raden in België (mag, maar moet nier per se Tissot dealer zijn)?
Ikzelf heb tutorials gekeken op YouTube, maar zie me zonder tools niet in staat de kleine wijzers van chrono terug te plaatsen zonder schade. Heb dan ook wijselijk beslist het niet zelf te proberen.
Alle tips/hints/mogelijke oplossingen worden zéér geapprecieerd.
Alvast bedankt!