Onlangs op dit forum een mooie Tissot PRS 516 overgenomen. Het valt mij op dat de kroon nogal zwaar draait tegenover wat ik gewend ben. Ook het eruit trekken om de kroon op tijd te zetten vraagt wat meer power. Is dit typisch voor dit horloge?
Kan zijn dat het een service nodig heeft, maar ik heb een Certina die dit ook heeft.
Heb het ooit eens gevraagd aan een horlogemaker of dit normaal was; en hij zei me dat dit waarschijnlijk te maken had met de pakking die bepaalde 100m WR horloges hebben.
Een service ging dit volgens hem niet oplossen (hij heeft het zelf ook opgewonden).
In hoeverre dit de waarheid was weet ik niet; maar om de kroon uit te trekken moet ik wel niet veel kracht gebruiken.
Ik weet precies de puntjes waar er te weinig vet zit (opwindmechaniek/wijzerverzetwerk), en dat de automaat-wisselaars aan een badje Lubeta V105 toe zijn. Hoe oud is het horloge…?
Twee weken geleden aangeschaft, het horloge komt uit 2010. Het jaartal zegt misschien genoeg. Al had ik het handig gevonden als de vorige eigenaar dit melde. Het viel mij direct op bij het op juist zetten van de tijd.
Een tijdje terug een PRS516 laten servicen bij een gerenommeerd forumlid. Toen kwam dit ook ter sprake. Het schijnt wel normaal te zijn dat het bij deze horloges iets zwaarder gaat dan bij bv Seiko of Hamilton. Bij mijn huidige PRS516 gaat inderdaad het opwinden en uittrekken relatief zwaar. De tijd verzetten gaat bij mij dan wel weer soepel.
Dat zware opwinden zit 'm altijd in de wisselaars. Die dingen zijn ook extreem complex als je ze onder sterke vergroting bekijkt. Lubeta is het enige smeermiddel waar ze echt soepel op draaien, en ze draaien mee met elke opwindslag van de kroon. Als ze niet goed werken, kan het gebeuren dat de hele rotor mee gaat zwiepen.
Strikt genomen mag de rotor hooguit een fractie bewegen aan het begin van de opwindslag, idealiter moet-ie helemaal stil blijven liggen. De Sellita die ik net uit elkaar heb gehaald had blinkend-ongesmeerde wisselaars af-fabriek. De rotor zwiepte als een dolle mee bij het opwinden…
Bij mijn PRS 516 GL Heritage van een paar jaar oud, gaat het uittrekken en opwinden ook wat zwaarder dan gewend, tijd stellen gaat redelijk soepel echter.