Tissot PRX Mod?

Hé allen! Lang geleden dat ik wat heb gepost, excuus daarvoor. Zal na de vakantie weer eens wat horloge liefde delen. Voor nu, even een vraag.

Ik heb, voor op vakantie, een Tissot PRX met een Quartz uurwerk gekocht. Super geinig ding, wit bandje, witte lume plaat. Geinig voor weinig.

Enige probleem, ik ben geloof ik echt een beetje gek op dat gekke ding. Draagt top, voelt kleiner dan die is en heeft een fijne wrist presence… Maarja. Dat ‘uurwerk’ is wel echt een dingetje. Een seconde wijzer die, overigens net niet, lekker op de seconde track loopt. Beetje knullig allemaal.

Dus! Kan je zo’n ding niet modden? En er een fatsoenlijker uurwerkje in zetten. Het zelfde model kast is tenslotte bij Tissot ook als automaat te krijgen. En als ik me niet vergis is dat in de basis best een OK uurwerk (geen kenner)

Concreet, kan iemand mij helpen van deze witte waggelaar een sweet sweeper te maken?

Ref. T137.410.17.011.00
Info: Tissot PRX 40mm | Model T1374101701100 | Tissot® Nederland

2 likes

Het zou kunnen dat de kast hetzelfde is, maar er zijn een hoop dingen wel anders, dus je zult naast het uurwerk veel meer onderdelen nodig hebben als bijvoorbeeld het achterdeksel, de wijzers en de wijzerplaat, spacer. En die onderdelen zijn volgens mij niet zomaar los te koop, dus dat wordt niet eenvoudig.

2 likes

Inderdaad wat Wilko zegt het is niet even een kwestie van ander uurwerk er in en klaar, qua kosten kun je dan beter gewoon de automaat versie kopen, ze zullen vast ook nog wel met een witte automaat versie komen verwacht ik.

1 like

Er was wel iemand op het forum die de secondewijzer heeft laten verwijderen. Dan ben je in ieder geval de frustratie kwijt…

1 like

Dat is ook niet echt fraai dan heb je een uitstekende seconde as, beter even de secondewijzer goed laten zetten dan

Gewoon stukje van de secondewijzer afknippen. Weg probleem.

Dan heb je een ander probleem, lelijke te korte secondewijzer :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Goede punten wel… als ik nou een automaat PRX koop Jannie dan de platen omwisselen denk je?

1 like

Ik ben bang van niet. Een wijzerplaat zit met 2 pootjes op het uurwerk gemonteerd, en eigelijk heeft elk type uurwerk weer andere posities van die pootjes. Dan moet je dus de pootjes op een andere plek op de wijzerplaat laten solderen. En dat lukt niet met een soldeerbout want dan brandt de lak eraf :grimacing:

Met speciale apparatuur kan het overigens wel, er zijn mensen/bedrijver die dat kunnen.

Klopt. Maar het missen van de indices zie je niet meer :grin:

1 like

Ok check. Als jullie zeggen dag het niet kan dan is t zo! Thanks voor de feedback.

1 like

Helemaal onmogelijk is het uiteraard niet; waar een wil is is een weg, maar simpel is het in elk geval niet :blush:

:slight_smile: ik heb heel veel wil! Dus kom maar op met die weg… suggesties blijven welkom hè

1 like

@Floris155 kent volgens mij wel een adres om wjjzerplaatpootjes te lassen, dan zou je de wijzerplaat kunnen wisselen, enige wat ik niet weet is of het datumvenster wel op de juiste plek zit. Als die verkeerd zit gaat het gewoon niet lukken.

Idd gewoon even de secondewijzer verwijderen. Lijkt niet heel erg moeilijk en m.i. veel mooier, en ‘rustiger’ dan een verspringende wijzer,

1 like

Nee, dat zal niet makkelijk lukken en gaat je meer frustratie opleveren. Geniet van je horloge. En besef je dat een secondewijzer die niet lijnt met de indices, juist heerlijk is!
Kijk even hier. De witte versie van jou is de ENIGE die een secondewijzer heeft die niet lijnt met de indices. Geen grap!

Als dat echt het enige probleem is, stuur hem dan maar naar me toe. Dan zet ik de secondewijzer goed voor je.

Nice model! Ik overweeg zelf ook om hem te kopen. Hoe bevalt het bandje jou? Geen ‘cheap’ gevoel? Heb nu de automaat en die band draagt echt geweldig.

Als je een automaat koopt dan kan er als het goed is de witte wijzerplaat in gezet worden, in ieder geval is de diameter van het uurwerk en de positie van de wijzerplaatpootjes en positie van de datum hetzelfde dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Als je dat geregeld wilt hebben dan stuur maar een pb, dan zou ik deze verkopen en een automaat kopen.

1 like

Echt! Dat was me dus ook opgevallen maar wist niet dat het ene feature was… ik zeg weg met dat ding!

1 like

Is dat ook een ‘lume’ plaat?