Tissot quartz chronograaf: repareren of uurwerk vervangen?

Hi, een oom vroeg mij om mee te denken over reparatie van zijn Tissot. Het gaat om een quartz chrono, waarschijnlijk met een ETA G10.212.
Dit is ‘m, naast een tof horloge heeft ‘ie ook emotionele waarde omdat het jubileumhorloge is met gravering.

Het horloge loopt nu niet, zelfs nadat de batterij is vervangen. Een lokale winkel zegt dat reparatie/beurtje ongeveer 250 euro gaat kosten. Zoals ik begreep gaat ‘ie dan wel naar de Swatch Group. Lijkt me fors, of zijn dat de kosten tegenwoordig?

Vroeg me ook af of een service van zo’n uurwerk mogelijk is (net zoals een mechanische variant), of wordt het uurwerk dan vaak gewoon vervangen? En zou dat vervangen ook door een van “onze” horlogemakers kunnen?

En outsider optie: ik heb inmiddels wat Seiko mods (met NH35) in elkaar gezet (zie hieronder). Zou een quartz chronograafuurwerk ook te doen zijn of is dat echt next level? :thinking:

Alvast dank voor het meedenken!

Enkele mods van mijn hand

1 like

Zo’n Eta G10.212 valt niks aan te repareren, zitten helemaal dichtgeseald dus die worden inderdaad gewoon vervangen. Swatch group levert geen losse uurwerken uit aan derden dus losse vervangende uurwerken zijn steeds lastiger te vinden.
Even een van de Swatch group certified horlogemakers benaderen, zijn er genoeg hier op het forum. O.a. Floris155, Jero1, BMWX6M, Horloge24 als ik het goed heb en misschien nog wel een aantal.

6 likes

Precies dat. Ik heb de referenties niet paraat; maar er is een duurdere variant van het ETA chrono-werk met deze layout, deze heb ik zelf nog geregeld geserviced bij Breitling NL in 2008. Maar na een klein jaartje werd er daar toch besloten om ze maar te gaan vervangen. Je was er als horlogemaker, zelfs met een beetje routine, een werkdag aan kwijt. Enne - 1 kleine onachtzaamheid bij het monteren, en je had een horloge dat achteruit liep. Meegemaakt bij een toenmalige collega… :sweat_smile:

Deze voordeliger variant is inderdaad niet te servicen en kan alleen geheel worden vervangen. Als dat 250 euro gaat kosten kom je nog redelijk goed weg denk ik. Maar probeer zeker een van de bovengenoemde forumleden eerst. Dan heb je 1 op 1 contact met degene die je dierbare horloge aan gaat pakken.

4 likes

Uurwerkje is ook gewoon leverbaar bij de bekende fournituren handelaren, hoeft dus niet naar een Swatch gelieerde horlogemaker.

2 likes

Deze heeft een witte datumschijf, die zijn inderdaad nog wel te vinden. Moest er ooit een hebben met een zwarte datumschijf, niet te vinden buiten de officiële kanalen.

1 like

Een collega van mij heeft exact eenzelfde horloge en hij heeft wat jaren geleden het uurwerrk laten vervangen. De kosten waren toen € 160 gaf hij aan.
Dus die raming van € 250 zou heden ten dagen wel kunnen kloppen, lijkt mij.

Overigens, bij mijn collega werken de pushers van de chronograaf c.q. de chronograaf (zelf) niet meer.
Zijn ze misschien over de houdbaarheidsdatum heen? :thinking: :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Dank voor de inzichten, allen! Waardeer het zeer en zal het doorgeven.

Op de website van Tissot staan de serviceprijzen.

Waarschijnlijk komt er nog wat verzending bovenop, maar 50 euro (van maximale reparatiekosten uitgaand) er bovenop is wel fors.