Mijn Tissot Seastar 1000 loopt niet regelmatig, horloge staat af en toe stil terwijl ik hem wel gewoon draag. Voordat ik hem naar de horlogemaker breng, zou het horloge gewoon een beurt nodig hebben of zou het een reparatie aan het uurwerk zijn? ik investeer mijn geld liever een nieuwe klok dan in een dure reparatie namelijk ;-).
Betreft de variant met chronograaf, horloge is 3 jaar oud.
Zit hier de ETA G10.211 in of heb je er ook een automaat van?
In het eerste geval kan de batterij gewoon (bijna) leeg zijn. Verder werken de meeste horlogemakers zo dat ze eerst een richtprijs geven alvorens ze dure reparaties uitvoeren.
Dit betreft inderdaad de automaat versie. Ik heb kunnen zien dat voor dit alles begon de rotor “vast” stond, met een klein tikje kreeg ik m weer in beweging.
Als je hem voor het dragen een stuk of 30x (rustig) opwindt, loopt hij dan wel soepel?
Als dat het geval is ligt het puur aan de rotor, zo niet dan zal ik het ook niet weten helaas…
Een automatisch horloge behoeft nu eenmaal onderhoud, vaak word daar geen rekening mee gehouden bij aanschaf.
Er zal een ETA 7750 uurwerk in zitten, elke goede horlogemaker kan je zo vertellen wat er mis mee is als die het horloge onder ogen heeft.
Seastar 1000 zit meestal een ETA C01.211 in, een doorontwikkeling van de Lemania 5100; maar ik neem aan dat een goede horlogemaker daar ook wel mee uit de voeten kan.
Ik heb die laatst gehad met een 7750 uurwerk maar als er een C01.211 inzit kan die inderdaad beter een nieuw horloge kopen, wat een bagger uurwerk is dat met kunstof echappement.
Helaas Wilko niet alles van Tissot is van goede kwaliteit
Dan zul je een Limited Edition gehad hebben, die heeft inderdaad een 7750, maar de rest een C01.211. Ik heb wel eens met een schuin oog zitten kijken naar Tissot’s met dat uurwerk, maar die gaan dus van m’n lijstje af. Bedankt voor je tip.
Waarschijnlijk een probleem met de rotor.
Deze ( het lager ) kun je afstellen.
Staat hij te los dan is de kans groot dat de rotor aanloopt
tegen het uurwerk.
Staat hij te strak dan wil de rotor niet of nauwelijks draaien.
Hier door kan het uurwerk geen reserve opbouwen en valt het
dus stil.
Een horlogemaker kan dit eenvoudig verhelpen.
En idd een horlogemaker doet eerst een prijsopgave.
Dan kun je als nog beslissen of het de moeite waard is.
Bedankt voor de tips, de juwelier waar ik gekocht heb repareert volgens mij zelf niet. Ik ga eens op zoek naar een reparateur in de buurt ( toch kriebelt een nieuwe klok wel )