Hoi iedereen, ik ben me tot voor kort gaan verdiepen in vintage horloges en kwam laatst een mooie Tissot Seastar tegen. Ik heb echter nog niet genoeg verstand van vintage horloges om deze juist te beoordelen op prijs en staat, het horloge is geserviced volgens de verkoper ik ben benieuwd of deze service is geslaagd en wat jullie ervan vinden. Wellicht is er iemand die mij wil helpen. Alvast veel dank!
Hier twee foto’s:
Heb je ook fotos die iets van service “bewijzen”?
Na service verwacht ik een prachtige timegrapher resultaat…
Ik zal het navragen bij de verkoper.
Ja… ben misschien cynisch maar vintage horloge dealers roepen van alles wbt. service dus bewijs is wel belangrijk.
Wat vraagt ie? Chrono24?
Ah oké. Hij vraagt 275 euro, via Vinted.
Ik heb net bericht van de verkoper gehad, hij zal morgen een timegrapher resultaat sturen.
Hij is wel flink gepolijst; volgens mij is dit een ref. 44660 en de kast hoort in dwarsrichting geborsteld te zijn. Alleen de bezel hoort gepolijst.
Verder heb ik een klein beetje de indruk dat het een samenraapsel is; een 44660 heeft meestal een cal. 2481 aan boord en ook de bezel komt mij vreemd voor. Ik zou een foto van de binnenkant van het achterdeksel vragen, kijken welk ref. nummer daar staat.
Hier een foto van de mijne (net iets andere versie, 46660 day-date met fluted bezel, maar zelfde kast)
Correctie, het is een 44640, dus bezel en uurwerk lijken wel te kloppen.
Blijft dat de kast gepolijst is, die hoort geborsteld te zijn:
Inderdaad een ref. 44640 dus. Een niet veelvoorkomende ref, vandaar dat ik hem niet meteen herkende. Geheel lijkt dus wel te kloppen, alleen is de kast wat te glimmend gepolijst.
Ik word niet heel blij van zon uitslag bij een net geserviced horloge.
Ik heb zelf niet zo’n ding, maar ik geloof dat hij toch minstens een waarde van 270 graden aan moet geven als ie net geserviced is en al helemaal geen afwijking van 25 sec per dag.
Ik kan het serienummer van het uurwerk niet lezen. Als je dat mss kan PBen kan ik het bijbehorende bouwjaar geven.
Timegrapher waarden zijn niet echt “pas geserviced” waardig.
O ja, de kast is echt veel te rond.
Dit en als ik de hoeveelheid rotzooi op de platine zie en hoe mat de boel eruit ziet geloof ik er niets van dat deze een full service gehad heeft.
225 graden amplitude is echt weinig voor dit uurwerk; als de balanstappen nog een klein beetje bij de les zijn moet 260-270 wel haalbaar zijn. Die klodder rodico in de hoek van de timegrapher geeft de burger ook wel moed; als dit z’n manier van repareren is
Achterdeksel ziet er vies uit en de pakking ontbreekt. Denk ook dat je je bij die service niet al te veel moet voorstellen.
Al met al een horloge dat ik zou laten lopen; en ook veel te duur voor wat het is; 150 Euro lijkt mij meer dan genoeg.
Die Seastars worden toch met grote regelmaat aangeboden. Ik zou rustig wachten op een beter exemplaar.
Bedankt voor de hulp en informatie iedereen!