Tissot Seastar automatic, 80er jaren

In de tachtiger jaren kocht ik mijn eerste horlogeboek. In dat boek stond ergens achterin een foto van een Tissothorloge wat er voor mij uitsprong qua design.
Mooie strakke lugs met een “eigenwijze” uisparing. De urenaanduiding werd gevormd door “ruggetjes” op de wijzerplaat in dezelfde kleur. Verder maakte een gouden(?) bezel deel uit van het design door daarop een verdeling te maken van 1 t/m 12 in gematteerde Romeinse cijfers. Verder was de kroon mooi verzonken.

Het horloge heeft mij niet losgelaten. Regelmatig zoeken gedurende al die jaren op Ebay leverde niet veel op. Op Ebay Dld heb ik een keer eenzelfde horloge gevonden, maar dat bleek een quartz versie te zijn. Toch maar geboden, maar ook weer op het laatste ogenblik overboden.

In het najaar van 2010 stuitte ik op een advertentie van meerdere Tissothorloges en foto drie deed mij een “Yesssss” uitroepen. Het was het Tissot-horloge waar ik al sinds de 80er jaren naar op zoek was. En… het bleek ook nog eens een automaat te zijn.

Gelijk een mailtje gestuurd naar de verkoper en over de prijs werden wij het vrij snel eens. De verkoper had het horloge ooit NOS in een Argentijnse horlogewinkel gekocht…

Om eventuele schade te voorkomen heb ik het niet gedragen voordat mijn horlogemaker het horloge een onderhoudsbeurt had gegeven. Er bleek een keurige ETA 2892-2 in te zitten. Het onderhoud bleek echt nodig te zijn omdat de olie ingedroogd was.
Afgelopen weekend heb ik het opgehaald en ben zo blij als een klein kind. Het originele bandje met originele gesp zit (om het te sparen) nog lekker in de doos en ik heb het vervangen door een bandje wat ik er mooi op vind staan.

Om een indruk van de kastbouw - bijvoorbeeld schuin aflopende lugs - te krijgen ff een foto die van het net is geplukt

Echt een plaatje !!

En leuk dat je na al die jaren toch je “graal” hebt kunnen vinden…

Bas

Alweer een hele mooie aanwinst! Ook erg leuk dat je na al die jaren dan toch nog op zo’n horloge stuit, en dan ook nog in zo’n mooie staat.
(Ik weet nog goed de eerste keer dat ik een horloge zag wat me niet meer losliet. In AvantGarde halverwege de jaren '90 stond een horlogespecial en ik zag de Porsche Design Ocean 2000 duiker. Ver boven budget, maar ik blijf hem mooi vinden).
Veel plezier met deze fraaie Tissot.

Leuk dat je hem gevonden hebt: de aanhouder wint(tu)

Voor mij is het ontwerp te ‘modern’:D:D maar hij heeft wél wat!

Gefeliciteerd!! Ziet er weer erg netjes uit.(tu)

Mijn beste,

Een fantastisch verhaal van een prille jeugdliefde!!
Van harte gefeliciteerd dan ook met deze amoureuze verworvenheid.

Een klasse horloge. Prachtig design met een ingetogen schoonheid.
Veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit beminnelijke horloge.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Heerlijk toch om na al die jaren eindelijk de ware te vinden .

Proficiat en geniet ervan .

Yo , Manu .

Bedankt voor alle leuke reacties!!!

Zeldzaam mooi horloge.
Veel plezier ermee.

Kan ik me voorstellen dat je zo blij bent als een kind.
Is ook een prachtig horloge veel plezier er van. (tu)

GR harb

Hij is zeker niet te koop?
Maar zonder dollen; mooie aanwinst. Congratzzz. Nooit eerder gezien.
Design icoon als je t mij vraagt!

Mooi horloge. Wel stijlvol. Dat moet toch wel een heel bijzonder gevoel zijn dat je na zoveel jaren ineens tegen een ‘jeugdliefde’ aanloopt die nog beschikbaar is ook.

Ook Agemo, harb, Dennizzz en dmc hartelijk dank voor de leuke reacties!
In een poging wat meer gegevens te achterhalen heb ik google images eens doorgelopen op Tissot Seastar. Veel, héél erg veel horloges, maar deze zat er dus niet tussen…
Denk dat ie qua design z’n tijd (te) ver vooruit was en dat er nauwelijks iets van verkocht is.

Brutus Schreef:

Ook Agemo, harb, Dennizzz en dmc hartelijk dank
voor de leuke reacties!
In een poging wat meer gegevens te achterhalen heb
ik google images eens doorgelopen op Tissot
Seastar. Veel, héél erg veel horloges, maar deze
zat er dus niet tussen…
Denk dat ie qua design z’n tijd (te) ver vooruit
was en dat er nauwelijks iets van verkocht is.

Dat maakt hem nog eens extra bijzonder!

Overigens leuk om z´n zoektocht te doen, dan kom je nog eens iets tegen!

leuk zeg, en vooral ook in deze staat !