Tissot Seastar met caliber 2481 zelf servicen?

Goedemiddag mede-horlogenerds, ik vraag me af of het slim is om mijn Tissot Seastar met caliber 2481 zelf te servicen of om het over te laten aan een professional. Ik heb ervaring met het servicen van quartz uurwerken, maar niet met automatics, is dat goed te doen en/of te leren? Alvast bedankt.

1 like

Het probleem is dat hij nu te langzaam loopt, hij verliest twee tot drie uur per etmaal.

1 like

Twee tot drie uur? Dan zou ik hem even wegbrengen voor professionele hulp!

2 likes

O, da’s een leuke… :sweat_smile: Het begint al met het verwijderen van de stift. Eerst de kroon in verzetpositie uittrekken voor je de push-tirette indrukt (specifiek voor dit uurwerk)! Maar sowieso, als je alleen kwarts gewend bent, is dit echt geen fijn oefenmateriaal. En een verklaring voor zo sterk achterlopen heb ik eigenlijk niet zo gauw.

3 likes

Mijn advies is om dit horloge niet als oefenmateriaal te gebruiken. Hiermee zou ik gewoon even naar een horlogemaker gaan. Via het forum kan dat aanmerkelijk voordeliger worden geregeld dan via de juwelier.

Succes! :+1:

1 like

Ja, dat is ook zo, bedankt voor jullie inzichten. Het probleem is niet dat hij te langzaam loopt (de secondewijzer is accuraat), maar de grote wijzer (minuten) blijft achter op de rest. Als ik de grote wijzer precies op de minuut zet en hem een minuut laat doorlopen, komt de lange wijzer na 60 seconden niet verder dan tussen twee minuten in.

Klinkt een beetje als slip op de minuutpijp. Gaat het verzetten van de tijd erg licht?
Als je nog nooit een mechanisch uurwerk uit elkaar gehaald hebt zou ik niet als oefening dit hele uurwerk uit elkaar halen, je loopt dan het risico wat onderdelen kwijt te raken. Dit is echt wel wat lastiger dan een quartz werkje.
De minuutpijp vervangen zou je misschien wel zelf kunnen doen mocht het daar aan liggen, ik zou er dan wel gelijk een nieuwe in zetten en niet proberen hem samen te knijpen.

1 like

Als het verzetten van de wijzers erg licht aanvoelt is het waarschijnlijk een te lichte wijzerklemming.

1 like

Bedankt voor jullie hulp, ik wil hem graag door een horlogemaker laten repareren. Omgeving Rotterdam - Gouda - Den Haag.

Horlogemaker in de buurt van Rotterdam? Dat is op dit forum een intikkertje. Zekere Oskam blijkt / schijnt erg goed te zijn.

1 like

Kijk even in het donkerblauwe gedeelte vanuit het drop-down menu linksbovenaan de homepage. Sla mij maar over, helaas al te druk de komende weken.

1 like