Dit past niet geheel in de “nieuwe aanwinsten”
Deze Tissot was er al een tijdje maar is nu pas klaar aangezien het nogal wat duurde eer er een passend glas gevonden en geleverd werd.
Zo stond ie geadverteerd: (de yanks schrijven de datum net effe anders als wij)
De achterdeksel zou er niet meer opgaan en de onder het glas liggende tachyring lag te freewheelen onder het glas.
Verder kon ik zien dat een van de chrono pushers los zat.
Aangezien het oude chrono was met een 3, 6, 9, layout had ik meteen interesse. Gezien de probleempjes was ie niet zo heel kostbaar
Voordat ie aankwam had ik al heel wat speurwerk verrricht maar je komt ze niet zo heel veel tegen. Deze moet van de late jaren 70 zijn, iemand die het weet mag het zeggen. ( Ik vermoed dat er op dit forum 1 iemand is die meer van deze klokken weet.)
Degenen die ik tegenkwam waren nogal eens “opgelapt”. Ik vermoed dat de letters van de tachyring eerst rood zijn geweest.
Bij aankomst bleek het allemaal wel mee te vallen, maar ik heb de Tissot toch maar helemaal in orde gemaakt. De kast is niets aan gebeurd, alleen de achterdeksel is een beetje netter gemaakt, aangezien deze nogal wat braaksporen had.
Dit is een redelijk forse jongen: 42 mm breed, 46 met kroon, 50 mm lang en bijna 14 mm hoog, 22 mm lugs
Doordat de tachyring los lag was de lichtgevende pasta weggeschuurd tegen het glas, dat moest dus opnieuw aangebracht worden. De wijzers moeten dan ook ivm mogelijk kleurverschil.
De tachyring moest gewoon vastgeklikt worden, dat ging pas nadat het glas eruit was. Men had het met lijm geprobeerd
Vaak zijn de plexiglas glazen aan de onderkant gescheurd, zo ook deze…dus daar moest een nieuwe voor komen. Dat duurde nogal…onder het glas moet veel plaats zijn door de indexen op de tachyring.
Iemand had al eens de minuten en uren wijzer van de chrono geverfd maar dat was nogal lelijk, dus dat hebben we over gedaan met oranje fluoriscerende verf, de sekondenwijzer moest nu ook geverfd worden ivm kleurverschil.
Tijdens de montage bleek dat de kroon niet meer waterdicht was. De rest van de pakkingen was allemaal vervangen.
De kroon kon ik zo gauw nergens vinden maar ik wilde graag de originele grote “T” op de kroon hebben. De kroonafdichting was iets speciaals en een nogal oude techniek. Ik heb de kroon van binnen leeggehaald en hield uiteindelijk een soort van “kroondopje” over.
Ik heb een passende en nieuwe moderne duikerskroon een klein beetje afgedraaid en daaroverheen het kroondopje geplaatst / geperst. Werkt perfect !
Daarna was ie prima waterdicht. En dat voor een klikdeksel !!
De binnenkant van de achterdeksel is bewerkt net zoals de hedendaagse Omega’s.
De achterdeksel is voorzien van een mooie gravure van een zeilbootje
Uiteraard is het uurwerkje (Lemania 1281, 18.000 bph, handopwinder) geserviced en afgesteld, tot nu toe doet ie +9 seconder per 24 uur. Aangezien de klikdeksel nogal strak gemonteerd zit, laat ik dat zo.
Hier een foto van zo’n uurwerk, geleend via het net. Mijn uurwerk ziet er gelukkig beter uit.
Er zat een Seiko rubber band aan (heiligschennis !! ) die heeft plaats gemaakt voor een Hirsch Liberty. Het staat in de planning om deze te vervangen voor een hirsch rallye in zwart (of lichtbruin?) en dan de witte naad te kleuren in dezelfde kleur als de chronowijzers
Ok, genoeg geouwehoerd…de foto’s:
Als laatste de mooiste foto: